Jak udržet hladinu ženského hormonu pomocí přírody | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Jak udržet hladinu ženského hormonu pomocí přírody

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Jak udržet hladinu ženského hormonu pomocí přírody

Estrogen je ženský hormon, jehož přítomnost v těle je pro většinu žen samozřejmostí. To platí až do chvíle, kdy začne jeho hladina kolísat a postupně klesat. Jakmile přestávají fungovat vaječníky, přestávají se také tvořit ženské pohlavní hormony estrogeny. K tomu dochází během menopauzy. 

Hladiny estrogenů začínají klesat šest až dvanáct měsíců před menopauzou (během perimenopauzy) a hormonální pokles pokračuje v průběhu menopauzy.

V první řadě je důležité si uvědomit, že u některých žen se nepříjemné příznaky postupně snižují a často zcela vymizí bez léčby obsahující hormony.

Menopauza zkrátka není nemoc. Je to období, ve kterém hormonální hladiny poklesnou a není na tom nic nenormálního. Proto tyto hormony mnohdy nemusí být nahrazeny a tělo se s jejich ztrátou prostě vyrovná.

Návaly horka, pocení, podrážděnost, stres, to je jen hrstka příznaků, které má menopauza na svědomí. Přinášíme několik tipů, jak tyto příznaky zmírnit, nebo jim dokonce předejít pomocí přírodních preparátů, které dokáži hladinu estrogenu udržet .

Zkuste to s bylinkami

Bylinky pomohou zejména v počátcích menopauzy, kdy se příznaky ještě úplně „nerozběhly“. Nejsou všemocné, ale přechodové potíže umí zmírnit a někdy i potlačit.

Jsou dostupné v nejrůznějších formách včetně výživových doplňků, které díky svému složení působí na naše tělo komplexně.

Řeřicha peruánská

Možná už jste někdy slyšely o Řeřiše peruánské, neboli Mace. Maca je velmi prastará peruánská léčivá bylina, která se vyznačuje svými silnými schopnostmi.

V lidovém léčitelství Maca peruánská vždy úspěšně pomáhala při sexuálních obtížích nejen mužů, ale i žen. Kořen Macy posiluje organizmus, zvyšuje odolnost proti chladu či náhlým změnám počasí.

Zvyšuje fyzickou i duševní kondici, je ale hlavně unikátní tím, že umí dostat do rovnováhy steroidní hormony jako je testosteron, progesteron a estrogen.

Má dobrý vliv na celý endokrinní systém. Dokáže vyladit činnost hypotalamu a hypofýzy, které řídí činnost žláz s vnitřní sekrecí, jako jsou nadledvinky, štítná žláza, slinivka a další.

Je důležité zdůraznit, že i když má výrazné účinky, neobsahuje žádné hormony a pomáhá tak výhradně přírodní cestou.

Indický ženšen (Vitánie snodárná)

Indický ženšen je ceněn pro vysoký obsah účinných látek, které jsou velmi podobné našemu ženšenu.

Pomáhá s depresemi, spánkovými potížemi, snižuje cholesterol i obsah cukru v krvi a slouží jako afrodisiakum. Právě proto se této bylině přezdívá rostlinná nebo zelená viagra.

Podle prastarých ayurvédských zkušeností pravidelné užívání Vitánie omlazuje, upevňuje zdraví a sexuální sílu člověka a zejména stimuluje celý imunitní systém.

.....

Kontryhel nebo Červený jetel. To jsou ty „naše", české, „ženské byliny“. Avšak v asijských zemích, kde ještě nezapomněli na tradiční způsoby léčby, tyto rostliny ženy v klimakteriu nepoužívají, i když rostou i tam.

Asiatky místo nich používají daleko účinnější Kotvičník zemní, který je účinný hlavně v oblasti sexu a při léčbě reprodukčních orgánů.

Pomáhá bojovat s projevy menopauzy, odstraňuje nepříjemné návaly horka, pocení, poruchy spánku a bušení srdce. A jako bonus přináší výrazné zvýšení sexuální chuti, a to bez ohledu na věk.

Dong qaui, česky Andělika čínská neboli Ženský ženšen. Další čínská bylina, která má blahodárné účinky. Působí jako analgetikum, které zmírňuje menstruační bolesti.

Zároveň stimuluje krevní oběh a působí relaxačně na svaly. Pomáhá proti návalům horka a celkově podporuje hormonální systém.

Dong quai je součástí různých namíchaných přípravků tradiční čínské medicíny, která v oblasti léčby příznaků menopauzy také přináší několik zajímavých tipů.

Čínská medicína

Japonské ženy se s termínem menopauza mnohdy ani nesetkaly a přechodové potíže jsou jim téměř cizí. Žijí totiž zdravě a konzumují potraviny bohaté na fytoestrogeny, což jsou přírodní hormony hojně obsažené například v sóji a výrobcích z ní.

Rozdíl oproti nám ale není jen ve výživě, ale také v pohledu na léčbu příznaků. Pokud se vám ve spojení s čínskou medicínou automaticky vybaví akupunktura, jste na omylu. Akupunktura totiž v tomto případě není tou úplně nejúčinnější metodou.

Z pohledu naší, západní medicíny, je příčinou menopauzy pokles estrogenů ve vaječnících. A přechodové potíže často západní medicína léčí dodáváním ubývajících hormonů (HRT, tedy hormonální substituční terapie).

Z pohledu čínské medicíny se však jedná o pouhé „obelstění“ našeho mozku, který je v domnění, že vaječníky stále ještě pracují.

Čínská medicína oproti chemické terapii dokáže pomocí přírodních bylinných produktů minimalizovat přechodové potíže.

Čínská medicína kromě vhodné stravy hojně využívá masáže, zdravý pohyb, bylinky a cvičení. Základ je ale někde úplně jinde. Jejím hlavním pilířem je totiž prevence.

Zakládá si na tvrzení, že tělo se umí vyléčit samo, pokud mu k tomu dáme příležitost. Říká, že je nutné své tělo sledovat, nepodceňovat první příznaky a včas je začít řešit.

Jídla, která pomáhají

Jak už jsme zmiňovali, Asiatky projdou obdobím přechodu a ani to nestačí zaregistrovat zejména díky jejich stravě.

Některá jídla jsou zkrátka vhodná (nejen) pro období menopauzy a její projevy výrazně ovlivňuje právě jídelníček. S konzumací vhodných potravin a zdravým životním stylem je ale vhodné začít mnohem dříve a zaměřit se na pokrmy, které s vyrovnáním hormonální hladiny pomohou.

A které potraviny jsou pro tento účel nejvhodnější?

Mořské ryby, luštěniny, ořechy, mandle a není třeba se vyhýbat ani vejcím.

Je pravdou, že tuky mají více kalorií než bílkoviny nebo sacharidy, ale jsou také stavebními kameny pro produkci hormonů a podporují sytost, která je důležitá pro prevenci přírůstku hmotnosti.

Vhodná je proto konzumace zdravých tuků a rostlinných olejů, nejlépe lisovaných za studena.

Velmi přínosná je již zmíněná sója a citrusové plody. Dbejte na dostatek vitamínů B a C, draslíku a hořčíku.

Zaměřte se také na to, abyste tělu dodávaly dostatek vlákniny, která je důležitá pro udržení zdravé hmotnosti.

Ze sladkostí je lepší upřednostnit kvalitní vysokoprocentní čokoládu nebo celozrnné sušenky. Z ovoce si zase raději vyberte hroznové víno, broskve nebo hrušky.

Zkuste se zbavit cukru a ke slazení raději využijte med. O škodlivosti kouření a alkoholu (ve větším množství) už snad ani nemusí být řeč.

Právě v období menopauzy je důležité příliš nezatěžovat játra, kterým ulevíte třeba pitím mátového, pampeliškového nebo kopřivového čaje.

Na co si dát při jídle pozor

Kaloricky náročné pokrmy vedou k tloustnutí. „No co, tak má pár kilo navíc, vždyť už na to taky mám věk.“, mávnete ledabyle rukou.

Ale pozor, přebytečný tuk v organismu může neblaze ovlivňovat hormony. Jedná se o estrogen, prolaktin a testosteron. Estrogen a prolaktin patři mezi „ženské“ hormony, testosteron je hormon mužský.

Kdy začne hladina ženských hormonů v menopauze klesat, dostanou více prostoru hormony mužské a mohou se začít projevovat tmavými chloupky v obličeji, padáním vlasů nebo mastnou pokožkou.

Dobré je také sledovat hladinu cholesterolu v krvi. Jeho vyšší hodnoty totiž mohou návaly horka a pocení zhoršovat. Cholesterol snižuje avokádo, česnek, ořechy nebo například zelený čaj.

Závěr

Ženy, které přijdou ze zaměstnání a doma jim začíná druhá „šichta“, stresují se, mají pár kilo navíc a k tomu si třeba ještě často dají nejen jednu sklenku alkoholu, ke které si zapálí cigaretu, mají nevyšší čas začít se svým životním stylem něco dělat.

A že je menopauza ještě hodně daleko? Pokud se blížíte k třicátému pátému roku života, nic nepodceňujte!

Začněte se řídit výše zmíněnými radami a podpořte ve svém těle vyváženou hormonální hladinu, jinak hrozí, že si přechod opravdu „užijete“, a to v tom špatném slova smyslu.

Základní rada čínské medicíny zní: nepodcenit prevenci. A ne nadarmo se i u nás říká, že co se v mládí naučíš, ve stáří jako bys našel…

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG