Posilněte svůj imunitní systém! Předejdete tak nejen nachlazení | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Posilněte svůj imunitní systém! Předejdete tak nejen nachlazení

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Posilněte svůj imunitní systém! Předejdete tak nejen nachlazení

Osnova:
Běžte na vzduch!
Základem je zdravý a vyvážený jídelníček
Vitamin C
Vitamin A
Vitamin B5
Železo
Selen
Hořčík
Jezte domácí sezónní potraviny
Ve stravě nezapomínejte na probiotika
Vyzkoušejte homeopatii
Otužujte se
Dopřejte si dostatek kvalitního spánku

Zima je období, kdy imunitní systém každého z nás dostává pěkně zabrat. Právě teď je proto nutné jej podpořit a úspěšně tak vzdorovat nejrůznějším nemocem.

Hlavním úkolem imunitního systému je chránit organismus před antigeny a patogeny, což jsou nebezpečné cizorodé látky, nebo pozměněné buňky vlastního těla (nádorové buňky). Zkrátka nám pomáhá odolávat před vnějšími, ale i vnitřními negativními vlivy.

Oslabená imunita je v dnešní době ovšem velmi dobře známý pojem. Projevuje se únavou, ospalostí, opakujícími se onemocněními, nechutenstvím, špatným hojením ran, ekzémem, zimnicí či nepříjemným pocitem, že „na mě něco leze“.

Správná funkce imunitního systému je pro naše zdraví nezbytná. Je to dokonale propracovaný systém, který je potřeba udržovat v rovnováze a harmonii. Přinášíme několik tipů, jak na to!

Běžte na vzduch!

„Zůstanu doma v teple, aby mě nic neofouklo.“ Pokud uvažujete takto, děláte velkou chybu. Hlavním původcem nemocí totiž není zima, ale snížená odolnost sliznic a dýchacích cest. Pobyt na čerstvém vzduchu podporuje jejich prokrvení a zvyšuje tak jejich odolnost.

Velmi dobrý vliv na náš imunitní systém má také sluneční svit, zlepšuje nejen imunitu, ale také náladu.

Ideální je trávit čas na čerstvém vzduchu aktivně, zdravým pohybem. Ten totiž zvyšuje počet i aktivitu buněk zodpovědných za dobrou imunitu. Pohybem na čerstvém vzduchu, a to i v chladnějším počasí, zvyšujeme naši odolnost vůči různým nemocem z nachlazení a dokážeme lépe odolávat střídání teplot mezi vytopenými místnostmi a venkovním prostředím.

Základem je zdravý a vyvážený jídelníček

Opravdu platí, že „jsme to, co jíme“. A nejde jen o postavu, ale hlavně o zdraví. Správná výživa zásadním způsobem přispívá ke správně fungujícímu imunitnímu systému.

Snažte se vyhýbat jednoduchým cukrům, které brání bílým krvinkám pohlcovat škodlivé bakterie, a také nezdravým tukům, které najdeme třeba v oplatcích nebo trvanlivém pečivu.

Je třeba jíst tak, aby nám dlouhodobě nechyběly žádné minerální látky nebo vitaminy. Jakou úlohu v imunitním systému jednotlivé vitaminy a minerální látky plní?

Vitamin C

S imunitou je spojován nejčastěji. Dospělý člověk jej každý den potřebuje 75 – 100 miligramů, když ale tělo napadne infekce, jeho potřeba stoupne až desetinásobně. Dostatek vitaminu C dokonce dokáže zkrátit i léčbu již probíhající infekce.

Zvýšená potřeba tohoto vitamínu je obzvlášť u kuřáků, těhotných a kojících žen a starších lidí.

Samozřejmě ho najdeme v citrusech, ideální ale je jej pravidelně doplňovat z tuzemských sezónních potravin. Výborným zdrojem nejen „céčka“, ale také vitaminu K, draslíku, betakarotenu, vlákniny, thiaminu a kyseliny listové je kysané zelí. Dobrým zdrojem vitaminu C je také červená řepa, brambory, rakytník, šípky, brokolice nebo jahody.

Vitamin A

Vitamin A pomáhá tělu bojovat proti nachlazení. Najdeme ho v másle, žloutku, rybách nebo játrech.

Vitamin B5

Posiluje imunitu a dokáže tlumit záněty. Jeho zdrojem jsou kvasnice i pekařské droždí, najdeme ho ale také v oříšcích a semenech, kuřecím, telecím a rybím mase.

Železo

Jeho nedostatek zvyšuje náchylnost k infekcím. Jezte proto dostatek luštěnin, celozrnných výrobků, masa i ryb.

Selen

Selen podporuje enzymy, které jsou nezbytné k odbourávání škodlivých látek. Má detoxikační a protizánětlivé účinky. Jeho dobrým zdrojem jsou houby.

Hořčík

Snižuje únavu i stres a posiluje obranyschopnost. Jeho zdrojem jsou luštěniny, špenát, brokolice nebo třeba banány.

Jezte domácí sezónní potraviny

Toto téma už jsme naťukli u vitaminu C. Samozřejmě, že pomeranč nebo citron nejsou na škodu, měli bychom je ale brát spíše jako zpestření jídelníčku a ne jako hlavní zdroj vitaminů.

Ty bychom měli čerpat hlavně z přirozených domácích a sezónních potravin. Existuje totiž vazba mezi lidským organismem a jeho okolím. Když budeme jíst dostatek sezónních potravin, získáme právě tolik minerálů, vitamínů i živin, kolik v daném období potřebujeme.

Rozhodně je ale třeba nezapomínat také na mléčné výrobky, libové maso, ryby a vejce. Zakysané mléčné výrobky mají dobrý vliv na střeva.

Trojice, kterou najdeme na českých zahradách, a bohužel každému nevoní - česnek, cibule a křen - její účinky na zdraví jsou ale nezpochybnitelné. Dokážou nás pořádně „protáhnout“ a obsahují antimikrobiální látky, které čistí organismus.

Ve stravě nezapomínejte na probiotika

Probiotika jsou prospěšné živé bakterie mléčného kvašení, jako jsou laktobacily nebo bifibakterie, které v přirozené formě najdeme v zakysaných mléčných výrobcích nebo kvašené zelenině.

Příznivě ovlivňují stav střevní mikroflóry v tlustém střevě, což je jeden z nejdůležitějších imunitních orgánů. Zároveň udržují potřebné pH, čímž přispívají k dobrému stavu imunitních buněk a posílení obranyschopnosti organismu.

Vyzkoušejte homeopatii

Homeopatie spadá pod alternativní medicínu a jejím principem je podávání silně zředěné aktivní látky, která ve zvýšené koncentraci způsobuje podobné příznaky jako má léčená nemoc.

Výhodou homeopatik je, že nemají nežádoucí účinky ani nedochází ke kontraindikaci s jinými léky.

Otužujte se

Ale pěkně zlehka! Pokud se už teď neřadíte mezi otužilce, nic neuspěchejte. Ze začátku se můžete začít otužovat při sprchování, když budete střídat teplou a studenou vodu. Zlepšíte tak krevní oběh a připravíte tělo na změny teplot, které celou zimu zažívá.

Dopřejte si dostatek kvalitního spánku

Spát bychom měli 6 až 8 hodin denně. Kvalitní spánek totiž umožňuje obrannému systému regeneraci a zvyšuje naši obranyschopnost i imunitu.

Závěr

Teď už víte, jak posílit imunitu, dejte si ale také pozor na to, abyste svůj imunitní systém naopak také neoslabovali. Mezi faktory, které funkci imunitního systému negativně ovlivňují, patří nadměrné pití alkoholu, příliš časté užívání léků proti bolesti nebo extrémní diety a zdánlivě zdravé očistné kúry.

Používejte zkrátka zdravý rozum a držte se hesla, že se nic nemá přehánět.

U tématu imunity a zdraví je v dnešní době potřeba také zdůraznit, že správně fungující imunitní systém nás sice dokáže udržet ve formě, všem nemocem se ale vyhnout nedokáže ani ten nejzdravější člověk.

 

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG