Vitamín C a jeho vliv na naše tělo | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Vitamín C a jeho vliv na naše tělo

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Vitamín C a jeho vliv na naše tělo

Jeden z nejznámějších, nejběžnějších a hlavně nejpotřebnějších vitamínů – vitamín C, označována také jako kyselina L-askorbová (L-300).

„Céčko“ je důležitou součástí organismu každého člověka. Mezi jeho hlavní úlohy patří vstřebávání těžkých kovů a vytváření kolagenu potřebného pro zdravé dásně, zuby, kosti a krevní cévy. V našem těle zároveň působí jako nezbytný antioxidant.

„Céčko“ plní řadu důležitých funkcí v našem těle

Vitamín C je velice důležitý pro správnou funkci imunitního systému. Někteří odborníci uvádějí, že právě neschopnost člověka si tento vitamín tvořit a s tím spojený jeho potenciální nedostatek způsobují, že trpíme infekčními chorobami.

Pokud je ho v těle dostatek, mnohem lépe se dokážeme poprat nejen s infekcemi, ale také s volnými radikály, těžkými kovy a alergeny.

Dalším místem, kde je vitamín C zejména potřeba, je nervová soustava. Je totiž nezbytný pro správnou činnost mozku. Pokud tělo trpí jeho nedostatkem, snižuje se výkon mozku a v ohrožení je i mentální rovnováha.

Už jsme zmiňovali, že je „céčko“ antioxidantem. Jeho molekuly snižují pravděpodobnost vzniku a omezují činnost kyslíkatých molekul, které v těle vytvářejí proces oxidace.

Dodává pokožce pružnost, pevnost a stará se o dobrý stav zubů a dásní.

Studie prokázaly, že „céčko“ zvyšuje odolnost proti chladu. Onemocnění jako rýma nebo chřipka často vypuknou právě kvůli prochladnutí, proto je dobré v tomto případě tělo vitamínem C dostatečně zásobit.

A to není ještě zdaleka všechno. Dále podporuje hojení ran, snižuje hladinu cholesterolu, který přeměňuje v kyselinu žlučovou, snižuje riziko vzniku arterosklerotických destiček, urychluje obnovu buněk a je prospěšný proti účinkům jakéhokoliv záření.

Také snižuje pravděpodobnost vzniku srdečně-cévních onemocnění a pomáhá proti únavě.

Zároveň zmenšuje poškození organismu vlivem znečistěného ovzduší. U lidí trpících astmatickým onemocněním dokáže snížit frekvenci záchvatů. Studie dokonce prokázaly, že preventivně působí proti rakovině!

Nejlepší a nečekané zdroje vitamínu C

Zatímco většina zvířat a rostlin si dokáže tento vitamín vytvářet sama, člověk se v tomto ohledu potýká s jistou nevýhodou. Naše tělo si jej vyrobit neumí a tak jsme odkázání na jeho externí příjem prostřednictvím vybraných druhů ovoce a zeleniny, nebo ve vodě rozpustných prášků a tablet.

Ostatně lidské tělo si neumí samo vyrobit naprostou většinu vitamínů. A to je jeden z důvodů, proč je nezbytné dbát na vyváženou stravu. Jedině tak totiž můžeme přirozenou cestou získat látky, bez kterých se zdravý člověk prostě neobejde.

Je všeobecně známo, že nejlepším zdrojem vitamínu C je ovoce a zelenina. Odborníci stále bádají, který plod je nejvydatnějším zdrojem „céčka“, to ale není tak důležité.

Víme, že jej obsahuje většina citrusových plodů, kiwi, jahody, meloun nebo maliny. Výborným zdrojem „céčka“ jsou také rajčata, zelí, růžičková kapusta, červená i zelená paprika.

Vitamín C lze najít i v potravinách, kde bychom ho opravdu nečekali. Značné množství „céčka“ obsahuje třeba brokolice, pokud z ní chcete dostat co nejvíce tohoto vitamínu a nechcete ji chroupat syrovou, připravte ji raději na páře než ve vodě.

Zajímavým zdrojem vitamínu C je také křen nebo játra, a to hovězí, telecí, vepřová i kuřecí.

Možná pro vás bude překvapením, že „céčko“ najdeme i v koření. Třeba v muškátovém květu, kmínu, tymiánu, majoránce nebo ve skořici.

Kolik „céčka“ naše tělo potřebuje?

Doporučená denní dávka vitamínu C je u dospělého člověka 60 miligramů. Mnohem lepšího vstřebání dosáhneme, když toto množství rozložíme během celého dne do několika dávek.

Právě proto je vitamín C v potravinových doplňcích často k dostání v kapslích s postupným uvolňováním.

Naplnit doporučený denní limit není těžké. Konzumací asi pěti kousků ovoce nebo zeleniny dostaneme do těla i více než 200 miligramů vitamínu C.

Ale pozor, vitamín C se z potravin ztrácí během dlouhodobého skladování i vaření, a to včetně ohřívání v mikrovlnné troubě. Proto doporučujeme konzumovat co nejvíce ovoce a zeleniny v syrovém stavu.

Jaké jsou příznaky nedostatku vitamínu C?

Nedostatek vitamínu C se projevuje zvýšenou únavou, nedostatečnou odolností proti infekcím, větší kazivostí zubů, ale i žaludečními problémy, zpomaleným růstem nebo narušením stavby kostí.

Extrémní nedostatek způsobuje nemoc zvanou kurděje. V dnešní době už se téměř nevyskytuje, ve vyspělých zemích vůbec ne.

Kurděje se projevují podkožním krvácením, špatným hojením ran, modřinami, otoky, vypadáváním zubů a vlasů a otoky, které mohou být příznakem oslabení cév, tkání i kostí. I takto závažné jsou následky deficitu vitamínu C v potravě. K jejich prevenci však stačí opravdu málo, jen 10 miligramů „céčka“ denně.

Pokud si ale myslíte, že nás se kurděje vůbec netýkají, není to úplně pravda. I dnes ve vyspělých zemích se jejich znaky mohou objevit jako průvodní jev některých velmi přísných diet.

Vitamín C a rizikové skupiny

Pokud nebereme v potaz již zmíněné „dietáře“, existuje několik skupin lidí, kteří by si dostatečný příjem „céčka“ měli ohlídat. Patří mezi ně kuřáci, těhotné a kojící matky, chronicky nemocní lidé nebo senioři, kteří nedokážou přijímat stravu v klasické podobě.

Kuřáci



Zvýšený příjem „céčka“ by měli mít kuřáci, a to i ti pasivní. Vitamín C totiž chrání tělo před zátěží způsobenou těžkými kovy. A typickým příkladem může být právě cigaretový kouř, který obsahuje olovo. ,,Céčko" tyto těžké kovy váže na sebe, čímž zajistí jejich jednodušší vyplavení pryč z těla. Už jej ale nezbude dostatek pro to, aby plnil své další úlohy v našem těle.

Denní příjem vitamínu C by měl být u kuřáků vyšší o 35 miligramů. I vědecké studie dokazují, že kuřáci mají nižší hladinu plazmy, bílých krvinek a vitamínu C než nekuřáci.

A snížená hladina se projevuje také u lidí, kteří jsou pravidelně vystavováni tabákovému kouři, i když sami jsou nekuřáky.

Těhotné a kojící matky



U těhotných a kojících matek spotřeba „céčka“ rapidně stoupá. Těhotné ženy se často potýkají s velkou únavou a mnohdy i nepříjemnými virózami.

Kromě toho, že „céčko“ pomůže proti těhotenské únavě a k lepší imunitě, udržuje v normě hladiny hemoglobinu, eliminuje křeče v nohou i výskyt strií. Pomáhá udržovat pevnost a pružnost porodních cest, snižuje riziko natržení, případně nutnosti nástřihu hráze, pomáhá snižovat srdeční stres, riziko nedonošení a poporodních komplikací.

Dalším obdobím náročným nejen na spotřebu vitamínu C je šestinedělí. Některé zdroje dokonce uvádějí, že by se měla během tohoto období doporučená denní dávka navýšit až trojnásobně.

Porod pro každou ženu znamená stres a vysoké nároky jejího těla na rekonvalescenci. Když se k tomu přidá nedostatek spánku a fakt, že při kojení se o vitamín C dělí s dítětem, je jasné, že klasická doporučená denní dávka nemůže stačit.

Navíc je podle výzkumů v mateřském mléce mnohem více „céčka“ než v krevní plazmě matky. Tělo matky se snaží dát dítěti vše potřebné a to i za cenu toho, že matka bude strádat.

Závěr

Vitamín C má kromě zdravotních přínosů ještě jednu velikou výhodu, nemusíme se bát jeho předávkování. Je totiž rozpustný ve vodě a po přijetí jeho nadbytečného množství se prostřednictvím moči vyloučí z těla ven.

Nevýhodou ale je, že si jej neumíme uchovat do zásob, a proto je nutné jeho přísun pravidelně doplňovat.

I proto je lepší, pokud užíváme „céčko“ jako doplněk stravy, zvolit spíše formu kapslí s postupným uvolňováním, než „šumáky“, které tělem někdy jen protečou.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG