Nacházíte se zde: Úvod Blog Zdraví Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět?

Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět?

Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět?

Osnova:
D2 versus D3
„Déčko“ v těhotenství
Potřeba vitamínu D v menopauze a postmenopauze
Kterým onemocněním pomáhá vitamín D předcházet?
Zdroje vitamínu D
Strava a vitamín D
„Déčko“ ve vitamínových doplňcích
Závěr

Jen co se sluneční paprsky dotknou naší pokožky a začnou ji zahřívat, spustí tělo chemickou reakci, během které se tvoří vitamín D.

Ruku na srdce – kolik času denně trávíte venku, navíc v době, kdy zrovna svítí slunce? Získat vitamín D ze stravy není vůbec jednoduché a slunění přes okno kanceláře se opravdu nepočítá.

Není divu, že se s nedostatkem „déčka“, které ve skutečnosti není vitamínem, ale hormonem, možná potýkáte i vy. Podle odhadu vědců trpí jeho nedostatkem až 80 % žen.

Přitom je velice důležitý, ovlivňuje 200 různých chemických reakcí v organismu a najdeme ho ve všech typech lidských buněk a tkání.

Vitamín D je rozpustný v tucích, podporuje vstřebávání vápníku, reguluje růst kostí a hraje významnou roli v imunitní funkci.

D2 versus D3

„Déčko“ se chemicky rozlišuje na vitamín D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol). Tyto dvě formy se liší v závislosti na zdrojích potravy. Vitamín D3 se nachází pouze v potravinách živočišného původu, zatímco D2 pochází především z rostlinných zdrojů a obohacených potravin.

Zdrojem D3 jsou mastné ryby a rybí olej, žloutky, játra nebo máslo. D2 najdeme třeba v houbách.

Zásadním rozdílem je ale fakt, že D3 se tvoří pomocí slunečního záření, a proto se mu často říká „sluneční vitamín“. Vitamínem produkovaným díky slunci není možné se předávkovat. Pokud už má tělo „déčka“ dost, kůže jej produkuje méně.

Další z rozdílů je v účinnosti. D2 je při zvyšování hladiny vitaminu D v krvi méně účinný než vitamín D3. Pokud tedy užíváte potravinové doplňky za účelem zvýšení „déčka“ v těle, doporučujeme vybírat ty, které obsahují právě D3.

„Déčko“ v těhotenství

Vitamín D reguluje růst kostí a proto je jeho potřeba zvýšená všude tam, kde dochází k jejich rychlému růstu. Ten je neintenzivnější v nitroděložním životě.

Vždyť během devíti měsíců vyroste plod na délku 50 cm a jeho hmotnost se zvětší o 3500 g. Je proto dobré dbát na dostatek vitamínu D ještě před otěhotněním.

Provedené výzkumy prokázaly, že nedostatek vitamínu D u těhotných žen zvyšuje až pětkrát riziko výskytu preeklampsie. Zároveň jeho nedostatek zvyšuje riziko těhotenské cukrovky, pravděpodobnost císařského řezu, předčasného porodu i výskytu poporodní deprese.

Potřeba vitamínu D v menopauze a postmenopauze

Během klimakteria dochází v ženském těle k řadě hormonálních změn, které mimo jiné ovlivňují i mozkovou činnost. Proto mezi průvodní jevy menopauzy často patří nervozita, nespavost, změny nálad a podrážděnost.

Tělo se navíc snaží nahradit produkci hormonů, které vaječníky už nestíhají vytvářet, v tukové tkáni. A tak dochází k přibírání na váze. Ženský hormon estrogen však také působí na kostní tkáň. Jestliže v těle není dostatek estrogenů, dochází pozvolna k jejímu úbytku.

Vitamín D je důležitý jako prevence několika onemocnění, které často právě menopauzu doprovázejí.

Kterým onemocněním pomáhá vitamín D předcházet?

Osteoporóza
Řídnutí kostí, neboli osteoporóza, je jedním z hlavních zdravotních problémů, které se vyskytují u žen během nebo po menopauze. Po 50. roce věku dochází u žen k demineralizaci kostry, tedy úbytku vápníku z kostní tkáně. Proto je dobré v tomto období vápník do těla doplňovat. Jak ale vápník souvisí s vitamínem D? Vitamín D po své proměně v těle na účinnou látku kalcitriol umožňuje lepší využití vápníku a působí i na procesy mineralizace kostí.

Podrážděnost, výkyvy nálad, deprese
Bylo prokázáno, že dostatek vitamínu D má pozitivní vliv na naši náladu. A vzhledem k tomu, že právě změny nálad a podrážděnost patří mezi časté projevy menopauzy, vše, co může pomoci udržet dobrou náladu, stojí za pozornost. Padá na vás se začátkem zimy splín? Dny se zkracují, slunce už tolik nesvítí a logicky ubývá také vitamínu D ve vašem těle. Zkuste do těla doplnit „déčko“ jiným způsobem a zachovejte si dobrou letní náladu.

Diabetes
Provedené studie naznačují, že vitamín D je spojen se schopností těla využívat inzulín, kdy dokáže zefektivnit jeho uvolňování v těle. Zároveň pomáhá předcházet diabetu tipu 1 i 2.

Kardiovaskulární onemocnění
Studie realizovaná u žen prokázala, že vitamín D je velmi důležitý v prevenci oběhových onemocnění a infarktu myokardu. Ty z nich, které používaly doplňky s vitamínem D, měly o 30 % nižší riziko vzniku oběhových onemocnění. Navíc je nedostatečné množství vitamínu D prokazatelně spojeno s téměř dvojnásobně vyšším rizikem infarktu u osob trpících diabetem. Je tedy prokázáno, že nízká hladina vitamínu D znamená dvojnásobné riziko úmrtí na oběhové onemocnění.

Obezita
Ženy s nadváhou mívají nižší hladiny vitamínu D. Není ovšem známo, zda malé množství „déčka“ přispívá k obezitě, nebo obezita snižuje hladinu tohoto vitamínu. V každém případě se vyplatí i z tohoto důvodu udržovat jeho správnou hladinu v těle.

Rakovina, skleróza, astma nebo alergie
Vitamín D není jen látkou, která brání vzniku křivice. Jedním z jeho nejdůležitějších účinků je prevence nádorových onemocnění. Jedná se o rakovinu tlustého střeva, prsu, slinivky, plic, vaječníků, prostaty i kůže. Vitamín D je ale také spojován s léčbou nebo prevencí astmatu, metabolického syndromu, lupenky nebo alergie. Dokonce se prokázal jako významný ochranný faktor vůči vývoji roztroušené sklerózy. A v neposlední řadě podporuje správnou funkci slinivky.

Zdroje vitamínu D

Slunce jako hlavní zdroj „déčka“.

Sluneční záření je hlavním zdrojem „déčka“. Jeho množství a schopnost jej takto získat se ale individuálně u každého z nás liší.

Tuto schopnost ovlivňuje několik faktorů. Patří mezi ně geografická poloha, ve které žijeme. Čím dále na sever od rovníku, tím je menší intenzita slunečního záření. Dalším z faktorů je roční období a čas. Je logické, že pokožka tvoří více vitamínu D během léta, kdy slunce svítí déle. Nejlepší čas pro syntézu vitamínu D je od 10 do 15 hodin.

Jak naši schopnost tvořit vitamín D ovlivňují opalovací krémy, znečištěné ovzduší nebo oblečení? Všechny tyto faktory snižují množství UV záření, které vstoupí do kůže, a proto snižuje normální produkci vitamínu D kůží. Opalovací krém s ochranným faktorem 8 nebo více snižuje schopnost pokožky tvořit vitamín D o více než 95%. Oblačnost, stín a závažné znečištění snižuje UV záření o 50 %.

Rozhodně ale nedoporučujeme opalovat se v poledne na přímém slunci a navíc bez opalovacího krému! Používejte selský rozum a nezapomínejte, že všeho moc škodí. Dalším faktorem je věk. Kůže starších lidí vyrábí mnohem méně vitamínu D než kůže mladého člověka.

Strava a vitamín D

Vitamín D je nejlepší čerpat ze slunečního záření a podpořit jeho tvorbu pohybem venku. Získat lze ale i ze stravy, ze které však vstřebáme pouze 5 - 10 % doporučené dávky.

Obsažen je v tučných rybách, jako je losos nebo makrela. V malém množství jej najdeme také v některé zelenině, mase nebo žloutcích.

„Déčko“ ve vitamínových doplňcích

Získat dostatek „déčka“ ze stravy je velmi obtížné, kůže starších lidí již v produkci tohoto vitamínu díky slunečnímu záření zaostává. Proto je dalším spolehlivým zdrojem některý z vitamínových doplňků.

Vzhledem k tomu, že vitamín D je rozpustný v tucích, nejlépe se vstřebává při jídle, ve kterém je přítomen alespoň nějaký tuk.

Pro jeho lepší účinky je vhodné užívat doplňky, ve kterých je obsažen vitamín D3.

TIP: Vyzkoušejte FEMINUS - přírodní doplněk stravy určený pro ženy v období menopauzy. Tento český doplněk stravy obsahuje bohatý mix vitamínů, minerálů a extraktů z bylin bojující s něpříjemnými příznaky ženského přechodu jako jsou návaly horka, noční pocení, ztráta energie a přibírání na váze. FEMINUS je nyní v akci s dopravou zdarma po celé ČR.

KOUPIT FEMINUS 

Závěr

Sečteno, podrženo. Jakmile se dostanete do zralého věku, stane se prevence tou nejlepší obranou proti zdravotním komplikacím. Vitamín D je v tomto ohledu významným faktorem, který pomáhá udržet si nejen pevné zdraví, ale také pozitivní přístup k životu.

Naštěstí je možné pomocí krevního testu zjistit, jaká je vaše hladina vitamínu D a podle toho upravit své návyky, popřípadě zařadit vhodný vitamínový doplněk.

Nebojte se slunce a využijte jeho pozitivních účinků na vaše tělo i mysl!

Zpět na přehled

Objednat FEMINUS

 
Balení na měsíc (60 tablet)

Balení na měsíc (60 tablet)

Doprava zdarma

Doprava zdarma

Garance spokojenosti nebo vrácení peněz

Garance spokojenosti nebo vrácení peněz

 

Jednorázový nákup

Jednorázový nákup
na zkoušku - doručení zdarma po celé ČR
569 Kč za celé balení

Výhodné měsíční předplatné

Jednorázový nákup
přímo do schránky – kdykoliv zrušíte
494 Kč za celé balení Každý měsíc ušetříte 75 Kč

Otázky a odpovědi

Pro koho je FEMINUS vhodný?+

Produkt FEMINUS je určen pro ženy ve věku od 30 do 60 let, kdy mladším ženám pomáhá zejména zmírnit premenstruační syndrom, zvyšuje jim energii, vitalitu a libido. U žen v období menopauzy zase snižuje nepříjemné příznaky klimakteria jako je nekvalitní spánek, časté návaly horka a dodává jim energii.

Za jak dlouho pocítím první účinky? +

Tento fakt je hodně individuální. Záleží na mnoha faktorech. Rozhodující je Váš věk, fyzická kondice, stravovací návyky apod. FEMINUS obsahuje ověřené látky na podporu ženské vitality, energie a snížení příznaků menopauzy. Dle dosavadních zkušeností, se nejrychlejší účinky dostavují během dvou týdnů, většina žen však pocítí rozdíl po jednom až dvou měsících užívání..

Proč musím brát dvě tablety denně?+

Nechceme dělat nic napůl. Abychom měli jistotu, že Vám FEMINUS opravdu pomůže, musí obsahovat dostatek všech účinných látek ve správném poměru. Dané množství nejsme schopni dát do jedné tablety. Pokud si zapomenete vzít tabletu ráno, hlavu si z toho nedělejte, bez problému si můžete vzít večer dvě tablety najednou.

Má FEMINUS vedlejší a nežádoucí účinky? +

FEMINUS je 100% přírodní produkt, který se skládá pouze z vitamínů, minerálů a extraktů z bylin. Hlavní síla produktu je především jedinečná kombinace těchto látek a objem, ve kterém jsou obsaženy. Všechny složky jsou v lékárnách běžně dostupné a lékaři velmi často doporučované. Pokud nejste na žádnou ze složek v produktu alergická, je pro Vás FEMINUS naprosto bezpečný.

Nemusíte se tedy obávat, žádné vedlejší účinky Vám nehrozí.

PS: Jako téměř každý doplněk stravy je i FEMINUS nevhodný pro těhotné a kojící ženy. Z důvodu obsahu Macy by neměli produkt užívat ženy s endometriózou a myomatózní dělohou. A z důvodu obsahu kotvičníku zemního není vhodný při současném užívání léků na ředění krve.

Je FEMINUS k dostání v lékárnách?+

Ano, doplněk stravy FEMINUS je certifikovaný státním zdravotním ústavem v Praze a je běžně dostupný i v online lékárnách v Česku a na Slovensku. Nicméně zde na našich stránkách si můžete zakoupit produkt přímo od výrobce za nejlepších podmínek a s přidanou hodnotou v podobě dárků, či slevy za pravidelné objednávky.

O nás

Naším cílem bylo vytvořit kvalitní produkt a služby okolo něj, které pomáhají dělat život lepší či jednodušší. Produkt, za který se nikdy nebudeme stydět a který budeme sami používat. Dali jsme si za cíl vytvářet dlouhodobé a hlavně spokojené zákazníky. Spokojenost kupujícího je vždy na prvním místě, protože víme, že nejlepší reklama je vždy pozitivní recenze či doporučení spokojeného zákazníka.

Více o nás

Nahoru