Zinek, jeden z nejdůležitějších minerálů pro ženy | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Zinek, jeden z nejdůležitějších minerálů pro ženy

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Zinek, jeden z nejdůležitějších minerálů pro ženy

Naše tělo obsahuje asi 25 minerálů. Jedná se o chemické prvky, které organismus nutně potřebuje, ale nedokáže si je sám vytvořit.

Minerální látky přijímáme potravou a vodou. I když představují asi jen 3 procenta váhy lidského těla, nemůže bez nich dobře fungovat. 

Jakákoli překážka bránící ve střebávání minerálů, nebo strava, ve které je těchto životně důležitých látek příliš málo, může být příčinou různých onemocnění, které není radno podceňovat.

A nejde jen o množství jednotlivých minerálních látek, ale také jejich vzájemný poměr.

Zinek – proč ho potřebujeme?

Vyskytuje se skoro ve všech orgánech, přitom jeho množství není příliš vysoké, zinku máme v těle zhruba stejně jako železa – dva až čtyři gramy.

Největší koncentraci má zinek v hormonu inzulín, z toho je zřejmé, že právě nedostatek zinku nelze podceňovat!

Inzulín totiž rozhoduje o regulaci metabolismu cukrů a právě zinek tvoří jádro inzulínové molekuly. Poruchy tohoto mechanismu způsobují jednu z nejčastějších chorob – cukrovkou, která je často doprovázena slepotou.

Zinek aktivuje přes 100 enzymů ovlivňujících metabolismus a zažívání.

Působí preventivně, chrání nás před spoustou běžných chorob, jako je nachlazení, chřipka, zánět spojivek ale například i chronický únavový syndrom. Má antioxidační účinky a pomáhá proto eliminovat nebezpečné volné radikály.

Chrání před infekcemi, je nezbytný pro růst a množení buněk. Je také důležitý při prevenci kardiovaskulárních onemocnění tím, že pomáhá udržovat nízkou hladinu cholesterolu v krvi.

Je základním stopovým prvkem důležitým pro správné fungování imunitního systému. Přijímání dostatečného množství zinku, ať už ve stravě nebo prostřednictvím výživových doplňků, je nezbytnou prevencí před změnami fungování imunitního systému.

Zároveň je důležitý pro správný vývoj a funkci pohlavích orgánů.

V lidském těle je hned po železe nejvíce zastoupeným stopovým prvkem a samozřejmě patří mezi ty nejdůležitější.

Oproti železu ale trpí nedostatkem zinku mnohem více lidí. A kde konktrétně zinek máme? Koncentrovaně se nachází zejména v mozku, oční duhovce, kostech a u mužů v pohlavních žlázách.

Proč by měl zinek zajímat právě ženy?

Zinek není důležitý jen pro naše zdraví, ale také krásu, na kterou má přímý vliv! Je nezbytný pro krásnou pleť a dokáže pomoci při kožních problémech. Pomáhá v boji s akné, podporuje jeho hojení, ale také hojení ran, ekzémů i popálenin.

Lidé s dostatkem zinku mají lesklé a méně řídké vlasy. Zinek totiž podporuje lesk, zabraňuje řídnutí vlasů a zajišťuje jejich výživu. Má také vliv na nehty, které posiluje.

Zinek je také jednou ze složek spermatu a používá se při léčbě neplodnosti – ať už ženské, nebo mužské.

Ženy by však zinek neměl zajímat jen kvůli krásné pokožce, nehtům a vlasům. Pokud jste dlouhodobě užívala antikoncepci, je dost možné, že vám právě tento minerál chybí.

A důležitý je také v těhotenství, kdy se jeho nedostatek může projevit v množství předávaném na plod. Právě v tomto období je důležité dostatek zinku „hlídat“, ať už kvůli prevenci infekcí matky nebo plodové vody, tak i z důvodu prevence vývojových vad mozku.

Všeho moc škodí

I když je zinek velmi důležitý, i u něj platí, že všeho moc škodí. Jeho dlouhodobé nadužívání může ovlivnit vstřebávání mědi a dalších stopových prvků.

Větší spotřebu zinku mají těhotné a kojící ženy a dospívající. Obecně platí, že muži jej potřebují více než ženy.

I když právě zinek imunitu podporuje, jeho nadbytek může způsobit poruchy imunity, chudokrevnost, poruchy trávení i metabolismu cukrů. Nadbytek zinku můžeme poznat kovovou pachutí na jazyku.

Předávkování zinkem je opravdu vzácné, v případě dlouhodobého nadužívání výživových doplňků s jeho obsahem je však možné.

Projeví se, pokud budeme užívat vyšší dávky, než je doporučeno, nebo doplňky nevhodně kombinovat. Předávkování se projevuje zvracením, průjmem nebo závratěmi.

Jaká dávka je tedy ideální? Světová zdravotnická organizace doporučuje denní dávku zinku v průměru 8,5 mg denně.

U dětí se doporučená denní dávka pohybuje od 5 do 7 mg, u dospělých 15 mg (tuto hodnotu uvádí také vyhláška Ministerstva zdravotnictví České republiky), u těhotných žen 20 až 25 mg a u sportovců a rizikových skupin 25 mg a více.

Za maximální únosnou dávku se považuje 100 mg denně. Při dávce nad 30 mg je třeba užívat i 2-3 mg mědi, aby se nenarušil poměr mezi mědí a zinkem.

Jak poznat jeho nedostatek?

Mezi skupiny nejvíce ohrožené nedostatkem zinku patří lidé konzumující nevyváženou stravu, těhotné ženy, děti, mládež, alkoholici a lidé trpící nemocemi, které zhoršují jeho vstřebávání (atopický ekzém, diabetes, zánětlivá střevní onemocnění).

Zinek je potřebný pro svalovou kontrakci a velké množství se ho ztrácí pocením.

Z tohoto ale i jiných důvodů často trpí jeho nedostatkem sportovci.

Nedostatek zinku prozradí špatně se hojící rány, bíle skvrny na nehtech, špatné vnímání pachů a chutí a šeroslepost.

Mezi další příznaky nedostatku patří popraskané ústní koutky, poruchy růstu, únava, celková slabost organismu a u žen nepravidelná menstruace.

Přírodní zdroje zinku

Největší množství zinku obsahují živočišné potraviny, proto by vegetariáni a lidé, kteří se vyhýbají masu, měli mít dostatečný přísun zinku prostřednictvím potravinových doplňků a dalších potravin, které jsou na něj bohaté.

O které potraviny se jedná? Největším přírodním zdrojem zinku jsou dýňová a slunečnicová semínka, pšeničné otruby a klíčky, celozrnná mouka a výrobky z ní.

Mezi „top“ potraviny obsahující zinek dále patří ústřice, játra, mák, ovesné vločky, houby, maso (ryby, králík, hovězí, kuřecí), ořechy, luštěniny, zelenina (zejména zelená listová zelenina, kukuřice a brokolice) a některé druhy ovoce.

Rafinované potraviny a výrobky z bílé mouky mají zinku jen velmi málo. Jeho vstřebávání snižuje mléko a potraviny obsahující fytáty (brání vstřebávání mnohých minerálních látek a stopových prvků včetně zinku).

Obsahují je všechny celozrnné produkty a luštěniny. Vhodnou přípravou takových jídel je namáčení a nakličování, kterým lze snížit obsah fytátů a zvýšit množství vstřebatelných minerálů.

Závěr

Výživová hodnota zinku, jeho fyziologické účinky a vliv na lidské tělo z něj dělají nezbytnou součást potravy každého, komu záleží na jeho dlouhodobém zdraví.

Pokud budete tento minerál užívat ve správné míře, pomůžete svému tělu předejít různým nemocem, zlepšíte také svou pleť, vlasy i nehty.

Nejen ve spojení se zinkem ale nezapomínejte, že i s vitamíny se to nemá přehánět, ale ani se na ně nesmí zapomínat.

Snažte se zinek (a nejen ten) přijímat co nejvíce ze stravy a dejte svému tělo to, co potřebuje (a možná už si právě o zinek i říká).

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG