Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět? | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět?

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět?

Osnova:
D2 versus D3
„Déčko“ v těhotenství
Potřeba vitamínu D v menopauze a postmenopauze
Kterým onemocněním pomáhá vitamín D předcházet?
Zdroje vitamínu D
Strava a vitamín D
„Déčko“ ve vitamínových doplňcích
Závěr

Jen co se sluneční paprsky dotknou naší pokožky a začnou ji zahřívat, spustí tělo chemickou reakci, během které se tvoří vitamín D.

Ruku na srdce – kolik času denně trávíte venku, navíc v době, kdy zrovna svítí slunce? Získat vitamín D ze stravy není vůbec jednoduché a slunění přes okno kanceláře se opravdu nepočítá.

Není divu, že se s nedostatkem „déčka“, které ve skutečnosti není vitamínem, ale hormonem, možná potýkáte i vy. Podle odhadu vědců trpí jeho nedostatkem až 80 % žen.

Přitom je velice důležitý, ovlivňuje 200 různých chemických reakcí v organismu a najdeme ho ve všech typech lidských buněk a tkání.

Vitamín D je rozpustný v tucích, podporuje vstřebávání vápníku, reguluje růst kostí a hraje významnou roli v imunitní funkci.

D2 versus D3

„Déčko“ se chemicky rozlišuje na vitamín D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol). Tyto dvě formy se liší v závislosti na zdrojích potravy. Vitamín D3 se nachází pouze v potravinách živočišného původu, zatímco D2 pochází především z rostlinných zdrojů a obohacených potravin.

Zdrojem D3 jsou mastné ryby a rybí olej, žloutky, játra nebo máslo. D2 najdeme třeba v houbách.

Zásadním rozdílem je ale fakt, že D3 se tvoří pomocí slunečního záření, a proto se mu často říká „sluneční vitamín“. Vitamínem produkovaným díky slunci není možné se předávkovat. Pokud už má tělo „déčka“ dost, kůže jej produkuje méně.

Další z rozdílů je v účinnosti. D2 je při zvyšování hladiny vitaminu D v krvi méně účinný než vitamín D3. Pokud tedy užíváte potravinové doplňky za účelem zvýšení „déčka“ v těle, doporučujeme vybírat ty, které obsahují právě D3.

„Déčko“ v těhotenství

Vitamín D reguluje růst kostí a proto je jeho potřeba zvýšená všude tam, kde dochází k jejich rychlému růstu. Ten je neintenzivnější v nitroděložním životě.

Vždyť během devíti měsíců vyroste plod na délku 50 cm a jeho hmotnost se zvětší o 3500 g. Je proto dobré dbát na dostatek vitamínu D ještě před otěhotněním.

Provedené výzkumy prokázaly, že nedostatek vitamínu D u těhotných žen zvyšuje až pětkrát riziko výskytu preeklampsie. Zároveň jeho nedostatek zvyšuje riziko těhotenské cukrovky, pravděpodobnost císařského řezu, předčasného porodu i výskytu poporodní deprese.

Potřeba vitamínu D v menopauze a postmenopauze

Během klimakteria dochází v ženském těle k řadě hormonálních změn, které mimo jiné ovlivňují i mozkovou činnost. Proto mezi průvodní jevy menopauzy často patří nervozita, nespavost, změny nálad a podrážděnost.

Tělo se navíc snaží nahradit produkci hormonů, které vaječníky už nestíhají vytvářet, v tukové tkáni. A tak dochází k přibírání na váze. Ženský hormon estrogen však také působí na kostní tkáň. Jestliže v těle není dostatek estrogenů, dochází pozvolna k jejímu úbytku.

Vitamín D je důležitý jako prevence několika onemocnění, které často právě menopauzu doprovázejí.

Kterým onemocněním pomáhá vitamín D předcházet?

Osteoporóza
Řídnutí kostí, neboli osteoporóza, je jedním z hlavních zdravotních problémů, které se vyskytují u žen během nebo po menopauze. Po 50. roce věku dochází u žen k demineralizaci kostry, tedy úbytku vápníku z kostní tkáně. Proto je dobré v tomto období vápník do těla doplňovat. Jak ale vápník souvisí s vitamínem D? Vitamín D po své proměně v těle na účinnou látku kalcitriol umožňuje lepší využití vápníku a působí i na procesy mineralizace kostí.

Podrážděnost, výkyvy nálad, deprese
Bylo prokázáno, že dostatek vitamínu D má pozitivní vliv na naši náladu. A vzhledem k tomu, že právě změny nálad a podrážděnost patří mezi časté projevy menopauzy, vše, co může pomoci udržet dobrou náladu, stojí za pozornost. Padá na vás se začátkem zimy splín? Dny se zkracují, slunce už tolik nesvítí a logicky ubývá také vitamínu D ve vašem těle. Zkuste do těla doplnit „déčko“ jiným způsobem a zachovejte si dobrou letní náladu.

Diabetes
Provedené studie naznačují, že vitamín D je spojen se schopností těla využívat inzulín, kdy dokáže zefektivnit jeho uvolňování v těle. Zároveň pomáhá předcházet diabetu tipu 1 i 2.

Kardiovaskulární onemocnění
Studie realizovaná u žen prokázala, že vitamín D je velmi důležitý v prevenci oběhových onemocnění a infarktu myokardu. Ty z nich, které používaly doplňky s vitamínem D, měly o 30 % nižší riziko vzniku oběhových onemocnění. Navíc je nedostatečné množství vitamínu D prokazatelně spojeno s téměř dvojnásobně vyšším rizikem infarktu u osob trpících diabetem. Je tedy prokázáno, že nízká hladina vitamínu D znamená dvojnásobné riziko úmrtí na oběhové onemocnění.

Obezita
Ženy s nadváhou mívají nižší hladiny vitamínu D. Není ovšem známo, zda malé množství „déčka“ přispívá k obezitě, nebo obezita snižuje hladinu tohoto vitamínu. V každém případě se vyplatí i z tohoto důvodu udržovat jeho správnou hladinu v těle.

Rakovina, skleróza, astma nebo alergie
Vitamín D není jen látkou, která brání vzniku křivice. Jedním z jeho nejdůležitějších účinků je prevence nádorových onemocnění. Jedná se o rakovinu tlustého střeva, prsu, slinivky, plic, vaječníků, prostaty i kůže. Vitamín D je ale také spojován s léčbou nebo prevencí astmatu, metabolického syndromu, lupenky nebo alergie. Dokonce se prokázal jako významný ochranný faktor vůči vývoji roztroušené sklerózy. A v neposlední řadě podporuje správnou funkci slinivky.

Zdroje vitamínu D

Slunce jako hlavní zdroj „déčka“.

Sluneční záření je hlavním zdrojem „déčka“. Jeho množství a schopnost jej takto získat se ale individuálně u každého z nás liší.

Tuto schopnost ovlivňuje několik faktorů. Patří mezi ně geografická poloha, ve které žijeme. Čím dále na sever od rovníku, tím je menší intenzita slunečního záření. Dalším z faktorů je roční období a čas. Je logické, že pokožka tvoří více vitamínu D během léta, kdy slunce svítí déle. Nejlepší čas pro syntézu vitamínu D je od 10 do 15 hodin.

Jak naši schopnost tvořit vitamín D ovlivňují opalovací krémy, znečištěné ovzduší nebo oblečení? Všechny tyto faktory snižují množství UV záření, které vstoupí do kůže, a proto snižuje normální produkci vitamínu D kůží. Opalovací krém s ochranným faktorem 8 nebo více snižuje schopnost pokožky tvořit vitamín D o více než 95%. Oblačnost, stín a závažné znečištění snižuje UV záření o 50 %.

Rozhodně ale nedoporučujeme opalovat se v poledne na přímém slunci a navíc bez opalovacího krému! Používejte selský rozum a nezapomínejte, že všeho moc škodí. Dalším faktorem je věk. Kůže starších lidí vyrábí mnohem méně vitamínu D než kůže mladého člověka.

Strava a vitamín D

Vitamín D je nejlepší čerpat ze slunečního záření a podpořit jeho tvorbu pohybem venku. Získat lze ale i ze stravy, ze které však vstřebáme pouze 5 - 10 % doporučené dávky.

Obsažen je v tučných rybách, jako je losos nebo makrela. V malém množství jej najdeme také v některé zelenině, mase nebo žloutcích.

„Déčko“ ve vitamínových doplňcích

Získat dostatek „déčka“ ze stravy je velmi obtížné, kůže starších lidí již v produkci tohoto vitamínu díky slunečnímu záření zaostává. Proto je dalším spolehlivým zdrojem některý z vitamínových doplňků.

Vzhledem k tomu, že vitamín D je rozpustný v tucích, nejlépe se vstřebává při jídle, ve kterém je přítomen alespoň nějaký tuk.

Pro jeho lepší účinky je vhodné užívat doplňky, ve kterých je obsažen vitamín D3.

TIP: Vyzkoušejte FEMINUS - přírodní doplněk stravy určený pro ženy v období menopauzy. Tento český doplněk stravy obsahuje bohatý mix vitamínů, minerálů a extraktů z bylin bojující s něpříjemnými příznaky ženského přechodu jako jsou návaly horka, noční pocení, ztráta energie a přibírání na váze. FEMINUS je nyní v akci s dopravou zdarma po celé ČR.

KOUPIT FEMINUS 

Závěr

Sečteno, podrženo. Jakmile se dostanete do zralého věku, stane se prevence tou nejlepší obranou proti zdravotním komplikacím. Vitamín D je v tomto ohledu významným faktorem, který pomáhá udržet si nejen pevné zdraví, ale také pozitivní přístup k životu.

Naštěstí je možné pomocí krevního testu zjistit, jaká je vaše hladina vitamínu D a podle toho upravit své návyky, popřípadě zařadit vhodný vitamínový doplněk.

Nebojte se slunce a využijte jeho pozitivních účinků na vaše tělo i mysl!

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG