Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět? | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět?

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Ženy a vitamín D3, co vše o něm potřebujete vědět?

Jen co se sluneční paprsky dotknou naší pokožky a začnou ji zahřívat, spustí tělo chemickou reakci, během které se tvoří vitamín D.

Ruku na srdce – kolik času denně trávíte venku, navíc v době, kdy zrovna svítí slunce? Získat vitamín D ze stravy není vůbec jednoduché a slunění přes okno kanceláře se opravdu nepočítá.

Není divu, že se s nedostatkem „déčka“, které ve skutečnosti není vitamínem, ale hormonem, možná potýkáte i vy. Podle odhadu vědců trpí jeho nedostatkem až 80 % žen.

Přitom je velice důležitý, ovlivňuje 200 různých chemických reakcí v organismu a najdeme ho ve všech typech lidských buněk a tkání.

Vitamín D je rozpustný v tucích, podporuje vstřebávání vápníku, reguluje růst kostí a hraje významnou roli v imunitní funkci.

D2 versus D3

„Déčko“ se chemicky rozlišuje na vitamín D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol). Tyto dvě formy se liší v závislosti na zdrojích potravy. Vitamín D3 se nachází pouze v potravinách živočišného původu, zatímco D2 pochází především z rostlinných zdrojů a obohacených potravin.

Zdrojem D3 jsou mastné ryby a rybí olej, žloutky, játra nebo máslo. D2 najdeme třeba v houbách.

Zásadním rozdílem je ale fakt, že D3 se tvoří pomocí slunečního záření, a proto se mu často říká „sluneční vitamín“. Vitamínem produkovaným díky slunci není možné se předávkovat. Pokud už má tělo „déčka“ dost, kůže jej produkuje méně.

Další z rozdílů je v účinnosti. D2 je při zvyšování hladiny vitaminu D v krvi méně účinný než vitamín D3. Pokud tedy užíváte potravinové doplňky za účelem zvýšení „déčka“ v těle, doporučujeme vybírat ty, které obsahují právě D3.

„Déčko“ v těhotenství

Vitamín D reguluje růst kostí a proto je jeho potřeba zvýšená všude tam, kde dochází k jejich rychlému růstu. Ten je neintenzivnější v nitroděložním životě.

Vždyť během devíti měsíců vyroste plod na délku 50 cm a jeho hmotnost se zvětší o 3500 g. Je proto dobré dbát na dostatek vitamínu D ještě před otěhotněním.

Provedené výzkumy prokázaly, že nedostatek vitamínu D u těhotných žen zvyšuje až pětkrát riziko výskytu preeklampsie. Zároveň jeho nedostatek zvyšuje riziko těhotenské cukrovky, pravděpodobnost císařského řezu, předčasného porodu i výskytu poporodní deprese.

Potřeba vitamínu D v menopauze a postmenopauze

Během klimakteria dochází v ženském těle k řadě hormonálních změn, které mimo jiné ovlivňují i mozkovou činnost. Proto mezi průvodní jevy menopauzy často patří nervozita, nespavost, změny nálad a podrážděnost.

Tělo se navíc snaží nahradit produkci hormonů, které vaječníky už nestíhají vytvářet, v tukové tkáni. A tak dochází k přibírání na váze. Ženský hormon estrogen však také působí na kostní tkáň. Jestliže v těle není dostatek estrogenů, dochází pozvolna k jejímu úbytku.

Vitamín D je důležitý jako prevence několika onemocnění, které často právě menopauzu doprovázejí.

Kterým onemocněním pomáhá vitamín D předcházet?

Osteoporóza
Řídnutí kostí, neboli osteoporóza, je jedním z hlavních zdravotních problémů, které se vyskytují u žen během nebo po menopauze. Po 50. roce věku dochází u žen k demineralizaci kostry, tedy úbytku vápníku z kostní tkáně. Proto je dobré v tomto období vápník do těla doplňovat. Jak ale vápník souvisí s vitamínem D? Vitamín D po své proměně v těle na účinnou látku kalcitriol umožňuje lepší využití vápníku a působí i na procesy mineralizace kostí.

Podrážděnost, výkyvy nálad, deprese
Bylo prokázáno, že dostatek vitamínu D má pozitivní vliv na naši náladu. A vzhledem k tomu, že právě změny nálad a podrážděnost patří mezi časté projevy menopauzy, vše, co může pomoci udržet dobrou náladu, stojí za pozornost. Padá na vás se začátkem zimy splín? Dny se zkracují, slunce už tolik nesvítí a logicky ubývá také vitamínu D ve vašem těle. Zkuste do těla doplnit „déčko“ jiným způsobem a zachovejte si dobrou letní náladu.

Diabetes
Provedené studie naznačují, že vitamín D je spojen se schopností těla využívat inzulín, kdy dokáže zefektivnit jeho uvolňování v těle. Zároveň pomáhá předcházet diabetu tipu 1 i 2.

Kardiovaskulární onemocnění
Studie realizovaná u žen prokázala, že vitamín D je velmi důležitý v prevenci oběhových onemocnění a infarktu myokardu. Ty z nich, které používaly doplňky s vitamínem D, měly o 30 % nižší riziko vzniku oběhových onemocnění. Navíc je nedostatečné množství vitamínu D prokazatelně spojeno s téměř dvojnásobně vyšším rizikem infarktu u osob trpících diabetem. Je tedy prokázáno, že nízká hladina vitamínu D znamená dvojnásobné riziko úmrtí na oběhové onemocnění.

Obezita
Ženy s nadváhou mívají nižší hladiny vitamínu D. Není ovšem známo, zda malé množství „déčka“ přispívá k obezitě, nebo obezita snižuje hladinu tohoto vitamínu. V každém případě se vyplatí i z tohoto důvodu udržovat jeho správnou hladinu v těle.

Rakovina, skleróza, astma nebo alergie
Vitamín D není jen látkou, která brání vzniku křivice. Jedním z jeho nejdůležitějších účinků je prevence nádorových onemocnění. Jedná se o rakovinu tlustého střeva, prsu, slinivky, plic, vaječníků, prostaty i kůže. Vitamín D je ale také spojován s léčbou nebo prevencí astmatu, metabolického syndromu, lupenky nebo alergie. Dokonce se prokázal jako významný ochranný faktor vůči vývoji roztroušené sklerózy. A v neposlední řadě podporuje správnou funkci slinivky.

Zdroje vitamínu D

Slunce jako hlavní zdroj „déčka“.

Sluneční záření je hlavním zdrojem „déčka“. Jeho množství a schopnost jej takto získat se ale individuálně u každého z nás liší.

Tuto schopnost ovlivňuje několik faktorů. Patří mezi ně geografická poloha, ve které žijeme. Čím dále na sever od rovníku, tím je menší intenzita slunečního záření. Dalším z faktorů je roční období a čas. Je logické, že pokožka tvoří více vitamínu D během léta, kdy slunce svítí déle. Nejlepší čas pro syntézu vitamínu D je od 10 do 15 hodin.

Jak naši schopnost tvořit vitamín D ovlivňují opalovací krémy, znečištěné ovzduší nebo oblečení? Všechny tyto faktory snižují množství UV záření, které vstoupí do kůže, a proto snižuje normální produkci vitamínu D kůží. Opalovací krém s ochranným faktorem 8 nebo více snižuje schopnost pokožky tvořit vitamín D o více než 95%. Oblačnost, stín a závažné znečištění snižuje UV záření o 50 %.

Rozhodně ale nedoporučujeme opalovat se v poledne na přímém slunci a navíc bez opalovacího krému! Používejte selský rozum a nezapomínejte, že všeho moc škodí. Dalším faktorem je věk. Kůže starších lidí vyrábí mnohem méně vitamínu D než kůže mladého člověka.

Strava a vitamín D

Vitamín D je nejlepší čerpat ze slunečního záření a podpořit jeho tvorbu pohybem venku. Získat lze ale i ze stravy, ze které však vstřebáme pouze 5 - 10 % doporučené dávky.

Obsažen je v tučných rybách, jako je losos nebo makrela. V malém množství jej najdeme také v některé zelenině, mase nebo žloutcích.

„Déčko“ ve vitamínových doplňcích

Získat dostatek „déčka“ ze stravy je velmi obtížné, kůže starších lidí již v produkci tohoto vitamínu díky slunečnímu záření zaostává. Proto je dalším spolehlivým zdrojem některý z vitamínových doplňků.

Vzhledem k tomu, že vitamín D je rozpustný v tucích, nejlépe se vstřebává při jídle, ve kterém je přítomen alespoň nějaký tuk.

Pro jeho lepší účinky je vhodné užívat doplňky, ve kterých je obsažen vitamín D3.

Závěr

Sečteno, podrženo. Jakmile se dostanete do zralého věku, stane se prevence tou nejlepší obranou proti zdravotním komplikacím. Vitamín D je v tomto ohledu významným faktorem, který pomáhá udržet si nejen pevné zdraví, ale také pozitivní přístup k životu.

Naštěstí je možné pomocí krevního testu zjistit, jaká je vaše hladina vitamínu D a podle toho upravit své návyky, popřípadě zařadit vhodný vitamínový doplněk.

Nebojte se slunce a využijte jeho pozitivních účinků na vaše tělo i mysl!

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG