Ženský přechod a jeho nebezpečné příznaky | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Ženský přechod a jeho nebezpečné příznaky

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Ženský přechod a jeho nebezpečné příznaky

Období klimakteria, často nazývané jako „přechod“, asi žádná žena radostně neočekává. U některé přijde dříve, u jiné později. Ale téměř všem dá okusit jeden nebo více z nepříjemných příznaků, které ženský přechod provázejí.

Příznaky přechodu jsou různé, projevují se na těle i na duši. S většinou z nich jde účinně bojovat, chce to ale pevnou vůli a ochotu respektovat své tělo, kterému prospívá zdravý životní styl.

Samozřejmě pomocnou ruku podává také medicína. Hormonální terapie ale nemusí být vždy tou správnou volbou a pro některé ženy je dokonce nevhodná.

Ženský přechod, menopauza, klimakterium?

Menopauza, klimakterium, přechod – různá slova popisující jedno a to samé? Dalo by se to tak říci a často je to tak i myšleno. Pokud bychom ale chtěli být opravdoví puntičkáři, pojem menopauza a klimakterium rozlišíme.

Menopauza je poslední menstruační krvácení, které je řízeno vaječníky. Klimakterium je označení pro celé období, kterým žena prochází. Klimakteriu se říká „přechod“, protože označuje období mezi plodným věkem a stářím. Začíná obvykle rok před menopauzou. A právě v tomto období se už mohou objevovat potíže s menopauzou spojené.

Pro ženu tak může být obtížné rozpoznat, zda už se blíží menopauza, nebo ji trápí jiný zdravotní problém.

Jak poznám, že už jsem v přechodu?

Odpověď na tuto otázku nemusí být vždy úplně jednoduchá. To, kdy období menopauzy nastane, je totiž velice individuální. Nelze přesně předpovědět, i když víme, že obvykle k němu dochází mezi 45. a 55. rokem.

Prvním signálem, který naznačuje příchod menopauzy, je změna v menstruačním cyklu. Menstruace může mít zpoždění, nebo naopak začít vynechávat, může se objevit silnější nebo slabší krvácení, než je obvyklé.

I když jste ve věku, kdy už by se o menopauzu mohlo jednat, nemusí to tak být a tyto projevy mohou signalizovat zdravotní problém. Proto je důležité navštívit gynekologa, který provede krevní test.

Nic se neděje ze dne na den, ke zkracování menstruace dochází postupně až k jejím úplnému vymizení. V souvislosti s úbytkem hormonů se mohou začít objevovat průvodní projevy menopauzy, které narušují nejen psychickou, ale také fyzickou pohodu.

Nejčastější příznaky přechodu a jak dlouho nás budou trápit

Návaly horka, poruchy spánku, suchost v pochvě, nechuť k sexu, změny nálad, deprese, inkontinence, pocení, úzkosti…. Příznaků ženského přechodu je celá řada.

Zhruba třetina žen má to štěstí, že je ztráta menstruace jedinou změnou, kterou v přechodu pocítí. Asi dvě třetiny žen se ale musí potýkat s příznaky tzv. klimakterického syndromu.

To, jak dlouho ženy příznaky přechodu pociťují, záleží na mnoha faktorech. Akutní potíže, mezi které patří například typické návaly horka, přestanou většinu žen trápit po třech až pěti letech. Některé ženy je ale mohou pociťovat i několik let po přechodu. Některé projevy ale mají chronický charakter a naplno se mohou projevit až ve stáří.

Akutní klimakterický syndrom

U většiny žen je přechod spojen s příznaky, které se označují jako akutní klimakterický syndrom. Nejčastěji se jedná o návaly horka, denní i noční pocení a bušení srdce. Ruku v ruce s návaly horka a nočním pocením jdou také problémy se spánkem.

Ženský přechod často doprovází také psychické potíže, jako je plačtivost, podrážděnost, náhlé změny nálad, snížení sebevědomí, špatná rozhodnost, neschopnost soustředit se. Tyto „drobnější“ obtíže mohou vést až k depresím.

Chronický klimakterický syndrom

Existují také potíže spojené s chronickým klimakterickým syndromem, které se rozvíjí nenápadně a dlouhodobě a mohou vést k závažným onemocněním.

Mezi tato onemocnění patří řídnutí kostí (osteoporóza), kornatění tepen (ateroskleróza), porucha růstu sliznice pochvy a močových cest nebo rozvoj neurodegenerativních onemocnění, jako stařecká demence, Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba.

Pomoc hledejte ve zdravém životním stylu

Pokud váš věk začíná číslovkou čtyři, je už bohužel doba, kdy tělo velkoryse odpouštělo všechny hříchy, pryč. Jistě začínáte pociťovat, že už to zkrátka není to, co bývalo. Je na čase o své tělo začít pečovat! Zejména co se stravy a pohybu týče, jinak vám to brzy vrátí i s úroky v podobě klimakterického syndromu.

Akutní potíže se většině žen podaří odbourat. Zásadní je ale prevence a zdravý životní styl. Se zvládnutím projevů ženského přechodu pomáhá zvýšená pohybová aktivita, udržování správné tělesné hmotnosti, zdravá strava, dostatečný pitný režim a vyvážený příjem a výdej kalorií.

Jako samozřejmé se pak může zdát omezení alkoholu, velkého množství kávy, kořeněných jídel (která mimo jiné podporují nepříjemné návaly horka i pocení) a kouření. Pak budete nejen vypadat lépe, ale hlavně se budete lépe cítit!

Důležitá je také dobrá psychická kondice. Ideálním spojením tréninku mysli i těla je meditace nebo jóga. V období přechodu je ideální jóga hormonální, která se těší čím dál tím větší oblibě.

Vhodná strava doplní hormony i vápník

Právě v období menopauzy je důležité konzumovat sójové výrobky, například sójové mléko nebo tofu. Sója totiž obsahuje vysoké hladiny estrogenových sloučenin (izoflavony), které napodobují přirozený estrogen a pomáhají tak zmírnit příznaky klimakteria.

Důležité je doplňovat vápník, a to pomocí mléčných výrobků. Ty by měly zahrnovat 2 až 4 porce každý den. Vápník lze získat také z ryb, luštěnin nebo brokolice. Vhodné je přijímat až 1200 miligramů vápníku za den!

Hormonální terapie a další možnosti

Pokud potíže spojené s menopauzou zasahují do kvality vašeho života, nestyďte se obrátit na lékaře. Zejména v případě, kdy jsou potíže intenzivní, nebo pociťujete některý z projevů nedostatečného růstu sliznice, jako je suchost v pochvě, svědění, pálení, bolestivý styk nebo špinění či krvácení po styku.

Nejznámějším řešením příznaků klimakteria je hormonální terapie. Ke zmírnění příznaků se také používá nízkodávkovaná hormonální antikoncepce, lokální estrogenní léčba i nehormonální farmakologie.

Pro každou ženu ovšem hormonální léčba není nutná či vhodná. Kromě zmíněného zdravého životního stylu a vhodného jídelníčku mohou pomoci přírodní doplňky stravy, alternativní medicína či homeopatie.

Závěr

Vše se snadněji řekne, než udělá. Změnit svůj životní styl není jen tak a určitě nečekejte, že to půjde ze dne na den. Pokud ale chcete s projevy ženského přechodu bojovat opravdu účinně, vyplatí se vydržet!

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG