Zdravá střeva jsou základem celkového zdraví | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Zdravá střeva jsou základem celkového zdraví

Zdravá střeva jsou základem celkového zdraví

Osnova:
Střeva v našem těle
Potraviny, které podporují správné trávení i zdraví střev
Detoxikace střev
Jak na detoxikaci?
Závěr

Naše střeva obsahují 300 až 500 různých druhů bakterií. Mnoho z nich je prospěšných a některé jsou pro naše zdraví dokonce nezbytné.

Střeva pouze netráví přijímanou potravu, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale mají více funkcí. Zamezují prosakování toxinů do krevního řečiště a jsou velice důležité pro imunitní systém. Jejich nedostatečné zdraví je základem mnoha nemocí, které se mohou projevit kdekoli v našem těle.

Střeva v našem těle

Už žáčci ve školních lavicích probírají trávicí ústrojí, jehož součástí je tenké a tlusté střevo. Tenké střevo zajišťuje trávení potravy, vstřebávání živin a posun potravy.

Tlusté střevo má na starosti vstřebávání vody a minerálních látek, bakteriální rozklad a tzv. peristaltiku (pohyb svaloviny, která posouvá zbytky potravin).

Pojem střevní mikroflóra, který je často slyšet v reklamách na jogurty, představuje kompletní ekosystém ukrytý ve střevech. Stejně jako je jedinečný otisk prstu, je jedinečná i mikroflóra každého z nás. Odráží se v ní vše, čemu jsme naše tělo vystavili, od potravin až po antibiotika či jiné léky.

Všechny mikroorganismy, které najdeme ve střevech, se nazývají mikrobiom. Mají vliv na zdraví, tělesnou hmotnost, na naši náladu, spánek, imunitu, kožní problémy, rozvoj zánětlivých onemocnění, metabolického syndromu, diabetu, ale také třeba depresí či různých neurodegenerativních onemocnění. Tušili jste, že mikroflóra má vliv dokonce i na hormony?

Střeva je proto třeba udržovat v dobré kondici! 

Potraviny, které podporují správné trávení i zdraví střev

1. Jogurt

Jogurty se vyrábí kysáním nejčastěji kravského mléka pomocí fermentačních bakterií. Jsou v nich obsaženy přátelské bakterie zvané jako probiotika, která trávicímu traktu pomáhají zlepšit trávení a udržet střeva zdravá.

Probiotika se ve střevech vyskytují přirozeně, konzumací jogurtů střevní mikroflóru podpoříte. Ne všechny jogurty ale probiotika obsahují, proto čtěte složení na kelímku.

2. Jablka

Jablka jsou bohatým zdrojem pektinu a rozpustné vlákniny. Pektin snižuje riziko střevních infekcí i zánětu v tlustém střevě.

3. Fenykl

Běžně se fenykl používá jako dochucovadlo, kromě výrazné chuti se ale může pochlubit vysokým obsahem vlákniny, která pomáhá předcházet zácpě a zlepšuje pravidelnost trávicího traktu.

Fenykl navíc obsahuje činidlo uvolňující hladké svaly, čímž snižuje plynatost, nadýmání i křeče.

4. Kefír

Kefír je kultivovaný mléčný výrobek vyráběný přidáváním kefírových „zrn“, která jsou výsledkem míchání kvasinek a bakterií s mlékem. A právě tato zrna mají na trávení výborný vliv.

Stejně jako probiotika v jogurtu podporují kultivace kefíru trávení laktózy a pomáhají bojovat s vedlejšími účinky spojenými s laktózou jako je nadýmání, plynatost a křeče.

V několika studiích byl dokonce dokázán přínos kefíru při zvýšení zdravých bakterií a snížení škodlivých během procesu trávení.

5. Celozrnné obiloviny

Celá zrna se od sebe odlišují chutí, vzhledem i obsahem živin. Pokud mají být zrna zařazena mezi celozrnné, musí obsahovat 100 % jádra, včetně otrub, klíčků a endospermu.

Mezi populární celozrnné obiloviny patří oves, quinoa nebo také farro. Vláknina obsažená v těchto semenech je prospěšná rovnou dvěma způsoby.

V první řadě vláknina pomáhá zvýšit objem stolice a snižuje zácpu. Za druhé vláknina obsažená v některých obilovinách pomáhá podporovat zdravé bakterie ve střevech.

6. Řepa

O tom, že je řepa zdravá, není pochyb, málokdo už ale ví, že je také výborným zdrojem vlákniny. Podporuje trávení i všechny procesy ve střevech.

7. Zelenina tmavě zelené barvy

Špenát, růžičková kapusta, nebo třeba brokolice jsou dobrým zdrojem nerozpustné vlákniny. Tento typ vlákniny zvyšuje objem stolice a zrychluje trávící proces. Navíc obsahuje spoustu hořčíku, který pomáhá zmírňovat zácpu zlepšením svalových kontrakcí.

8. Kyselé zelí

V kyselém zelí najdeme spoustu vitamínů i probiotika. Je vyrobeno z drcené kapusty, která je fermentována kyselinou mléčnou. Díky procesu fermentace obsahuje probiotika.

Detoxikace střev

Jogurt si dáte každý den a ani ostatním potravinám podporujícím trávení se nevyhýbáte, přesto často trpíte průjmy, zácpou, pálením žáhy nebo jiným střevními potížemi? Možná je vhodný čas na detoxikaci.

Detoxikaci se také říká očista těla. Pomocí detoxikace zbavíme tělo toxinů a škodlivin. Naše tělo se detoxikuje přirozeně pomocí jater, střev a ledvin, které toxiny vylučují. Když ale tělo nedetoxikuje dostatečně samo, můžeme mu trochu pomoci.

Jak na detoxikaci?

První krokem k tomu, jak tělu ulevit, je vždy změna životosprávy. Hoďte za hlavu drastické diety, nehladovte, ale jezte střídmě a hlavně zdravě.

Organismu stačí pár dní detoxikace, aby se cítil lépe. Již po sedmi dnech dochází k odpočinutí detoxikačních orgánů (jater, střev a ledvin) a ke zvýšení jejich výkonu.

Vybrat si můžete mezi dvěma druhy detoxikace. Buďto zvolíte běh na dlouhou trať a dáte se na dlouhodobou detoxikaci, která je založena právě na změně životosprávy. Nebo můžete vyzkoušet detoxikaci krátkodobou, známou jako denní očista, což znamená půst.

Úplný půst se dodržuje 24 hodin, maximálně až 36 hodin. Připravte se na to, že ovlivní nejen fyzický stav, ale také psychiku. Během půstu je obvyklá například bolest hlavy, což je reakce těla na nedostatek cukru. Začněte jej večer, spánkem a během půstu se nepřepínejte.

Po skončení půstu se určitě nepřejídejte, ze začátku si udělejte třeba smoothie z citrusů.

Další variantou půstu jsou speciální detoxikační produkty připravené přímo za účelem očisty těla.

Závěr

Teď už víte, jak jsou pro celkové zdraví právě střeva důležitá, jak podpořit jejich činnost i jak je znovu nastartovat, aby tělo fungovalo, jak má.

Pokud vás střeva občas trochu zlobí, jezte jogurty, jablka i další potraviny podporující jejich činnost. Mimochodem mezi ně patří i chia semínka, zázvor, papája nebo máta peprná.

Důležité je také zmínit, že mezi úhlavní nepřátele střev patří antibiotika, která ničí střevní sliznice i flóru. Problematické jsou nezdravé potraviny, ale také alkohol, který škodí sliznici. Kvůli alkoholu jsou toxiny vyplavovány do krve místo, aby šly z těla ven.

 

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.