Únavový syndrom | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Únavový syndrom

Únavový syndrom

Cítíte se vyčerpaně, máte ráno problém vstát z postele, často se v noci probouzíte, trpíte bolestmi hlavy a kloubů? Únavou tělo jasně signalizuje, že je potřeba zvolnit! Pokud ale vaše potíže přetrvávají opravdu dlouho, může se jednat o únavový syndrom, na který odpočinek nezabírá.

Když nepomůže ani pořádný odpočinek

Chronický únavový syndrom znamená pro naše tělo i mysl pořádný problém. Postihuje najednou mnoho orgánů a projevuje se psychickými i neurologickými symptomy.

Nejde o běžnou únavu, ale o únavu chronickou, takovou, která neustává. Odpočatě se lidé postižení únavovým syndromem necítí nikdy, nepomůže relaxace, dovolená ani klidový režim.

Tělo ztrácí velké množství energie, čímž se snižuje i jeho imunita. Organismus přestává normálně fungovat a může začít i kolabovat.

Vážný dopad má únavový syndrom zejména na pracovní život. V pokročilém stádiu nejsou nemocní schopni zvládnout plnění pracovních povinností ani běžné denní činnosti. Nemoc se projevuje pocitem hlubokého a trvalého vyčerpání, což vede k neschopnosti cokoliv dělat.

Chřipka mladých boháčů

Na únavový syndrom se dříve nehledělo jako na nemoc, ale formu depresivních a stresových stavů. Byl považován za projev syndromu vyhoření postihující zejména mladé ženy z vyšších vrstev a přezdívalo se mu „chřipka mladých boháčů“.

Pravdou je, že se vyskytuje po celém světě, u žen i mužů, lidí různého věku i rasy. Koho ale únavový syndrom postihuje nejčastěji? Únavovým syndromem trpí více žen, než mužů (jeho výskyt je u nich asi 1,5 násobně vyšší) a nejčastěji se vyskytuje ve věkové kategorii mezi 20 a 40 lety.

Co únavový syndrom vyvolává?

Přesný mechanismus vzniku únavového syndromu lékaři stále neznají, a i proto se dají těžko stanovit příčiny vzniku této choroby.

Spouštěčů může být hodně, od alergií, přes virové nákazy, reakce na očkování, stres, trauma, kvasinková nebo chlamydiová infekce či lymská borelióza. Příčin zkrátka může být mnoho a stále není úplně jasné, co přesně únavový syndrom vyvolává.

Jaké má únavový syndrom příznaky?

Typickým příznakem je mimořádně vysilující únava. Nemocní špatně spí a neprobouzí se odpočatí. Mezi časté příznaky patří bolesti hlavy, svalů a kloubů, ale také bolesti v krku, zhoršení paměti i neschopnost soustředit se.

Potíže i jejich intenzita se mohou měnit. Dá se říci, že nemocní mají „dobré dny“, kdy mohou zvládat fungovat téměř normálně, a „špatné dny“, kdy třeba ani nedokážou vstát z postele.

Mezi příznaky chronického únavového syndromu patří výrazná únava trvající déle než 6 měsíců a současný výskyt alespoň čtyř z těchto příznaků: zhoršení paměti nebo soustředění, bolesti v krku, bolesti svalů, kloubů, hlavy, špatný spánek, po kterém nepřichází osvěžení, citlivost lymfatických uzlin a ponámahová slabost trvající déle než den.

Obtížná diagnostika i léčba

K tomu, aby lékař mohl diagnostikovat chronický únavový syndrom, se musí vyskytovat alespoň čtyři z popsaných příznaků onemocnění najednou a musejí trvat nejméně šest měsíců.

I proto, že projevy únavového syndromu nejsou příliš specifické, bývá často zaměňován za pouhou únavu a jeho diagnostika je velmi složitá. Musí se totiž vyloučit celé řada jiných, zejména psychických a nádorových onemocnění.

Bohužel stále neexistuje žádný preparát, který by byl proti únavovému syndromu celkově účinný. Léky se nasazují pouze na zvládnutí jednotlivých příznaků, a proto je léčba poměrně složitá.

Pozitivní myšlení jako základ

Jen v České republice je kolem 40 tisíc lidí trpících únavovým syndromem, a i když už lékaři vyzkoušeli mnoho přístupů i léků, jediné účinné doporučení je úprava životosprávy a psychické zklidnění.

A že se nejedná o únavu, která časem přejde, dokazuje i fakt, že u většiny pacientů přetrvávají příznaky nejméně tři roky, nicméně nemoc je může trápit i déle než deset let. Jedinou možností je tak naučit se s touto nepříjemnou chorobou žít.

Lékaři radí zpomalit, vyhýbat se fyzické námaze a stresu a celkově zvolnit životní styl. Pomáhá trénování paměti, pozitivní myšlení, cvičení a kaloricky vyvážená strava s dostatkem antioxidantů, vitamínů a stopových prvků.

Vhodné jsou také potravinové doplňky, které podporují energii a imunitní systém a snižují únavu a pocit vyčerpání.

Únavový syndrom z pohledu východní medicíny

Svůj vlastní pohled na únavový syndrom má východní medicína, podle které silná únava souvisí s nerovnováhou metabolismu, ke které dochází mimo jiné nezdravým stravováním. Jako příklad může posloužit rafinovaný bílý a ovocný cukr, jehož zpracování organismus vyčerpává.

Tyto cukry ale najdeme skoro ve všech potravinách, včetně jogurtů a pečiva. V těle reagují s bílkovinami a vytvářejí škodlivé látky.

Není dobré řešit únavu pitím většího množství kávy nebo černého čaje, tyto nápoje totiž ovlivňují mozek a mohou přispívat k vyvolání úzkostí.

Další příčinou únavy mohou být oslabená játra, nahromadění odpadních látek v těle, stres i nedostatek pohybu.

Jak s únavou bojovat?

Jak tedy s únavou účinně bojovat? Jezte hodně listové zeleniny, která posiluje činnost jater (rukola, čekanka, polníček nebo římský salát). Pijte bylinkové čaje a dbejte na dostatek vitamínů a minerálů.

Snídejte jídla bohatá na proteiny, nezapomínejte na energeticky bohatá jídla (ryby, brokolice, krůtí maso, špenát, ořechy, vejce…) a z tuků nejčastěji volte olivový olej.

Dbejte také na svůj spánek, právě on výrazně zvyšuje odolnost organismu. Snažte se usínat před jedenáctou, a pokud to jde, nevstávejte před sedmou hodinou.

Závěr

Únava hraje v našem organismu jednu z hlavních rolí. Pokud cítíme únavu, naše tělo nás varuje a signalizuje, že je načase zvolnit. Tím, že nás vyzývá k odpočinku, chrání tělo před přetížením.

To, co prožívají lidé trpící chronickým únavovým syndromem, je pro zdravého člověka téměř nepředstavitelné. Nezapomínejte proto odpočívat a hlavně myslete pozitivně.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG