Strašák jménem klimakterium! 3 tipy, jak s ním bojovat | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Strašák jménem klimakterium! 3 tipy, jak s ním bojovat

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Strašák jménem klimakterium! 3 tipy, jak s ním bojovat

Menopauza, přechodové potíže, klimakterium nebo lidově „přechod“. Několik názvů pro jedno životní období každé ženy, ve kterém končí její plodnost.

Menopauza nastupuje u každé ženy v jinou dobu a její průběh je naprosto individuální. Lze ji charakterizovat jako úplnou a trvalou zástavu menstruace, která obvykle trvá 6 až 12 měsíců. Zpravidla se objevuje u žen ve věku od 48 do 55 let a trvá 2 až 5 let.

A proč právě „přechod“? Jedná se totiž o přechodové období, ve kterém žena přechází z plodného věku do věku neplodného, příčinou je pokles produkce hormonů estrogenů ve vaječnících.

Čím dříve ženy rozpoznají, že se blíží klimakterium, tím větší šanci zmírnit jeho nepříjemné příznaky mají. Jak to ale poznat?

Příznaky menopauzy

Jedním z prvních příznaků blížící se menopauzy je nepravidelný menstruační cyklus. Kvůli opožďování ovulace se cyklus nejprve prodlužuje a poté zase naopak dochází k jeho zkracování, což následně vede k její úplné ztrátě.

V souvislosti se ztrátou menstruace se začnou objevovat další příznaky jako bolest hlavy, návaly horka, nadměrné pocení, bolest na hrudi, brnění končetin, záchvaty bušení srdce nebo závratě. K těmto projevům dochází v důsledku kolísání hormonálních hodnot.

U některých žen se projevují také psychické potíže (nervozita, plačtivost, náladovost, nespavost), které mohou vést až k depresím.

Popsané příznaky vypadají docela hrozivě, ale kromě toho, že dokáži život značně znepříjemnit, zdraví vážněji neohrožují. Zhruba jedna třetina žen je navíc téměř vůbec nepocítí. Další třetina je vnímá, ale většinou je označuje za snesitelné a poslední třetina se bez nějaké formy pomoci neobejde.

Jak ale s jistotou poznat příchod menopauzy? Na tuto otázku dokáže nejlépe odpovědět gynekolog na základě krevních testů, které odhalují hormony v krvi. Na trhu je také k dostání test na zjištění menopauzy prostřednictvím moči.

Menopauza je tady, jak se naučit i toto období plnohodnotně prožívat a s příznaky účelně bojovat? Přinášíme tři tipy, jak na to.

1. Změna ve stravování

Nejdůležitější rada zní: Neklesejte na mysli a k menopauze přistupujte aktivně jako k nové životní etapě. A právě tato životní etapa si žádá i nové návyky, zejména ve stravování a přístupu k pohybu.

Připravte se na to, že vaše tělo přestane velkoryse odpouštět hříchy, kterých se na něm dopouštíte. Většina žen začne přibírat na váze a změní se také jejich postava. Začne se vytrácet typicky ženský pas a tuk se bude ukládat právě v této oblasti.

Zaměřte se na stravovací režim a jídlo rozprostřete do více menších porcí, alespoň pěti dávek na den, v rozestupu 2 – 3 hodin.

Jezte více zeleniny, sóji, mořských ryb (obsahují důležité látky s antioxidačními účinky a pomáhají upravit cholesterol), za studena lisované rostlinné oleje, luštěniny, kuřecí, krůtí a králičí maso.

Naopak byste se měla začít vyhýbat kouření, alkoholu, kofeinu a příliš kořeněným jídlům. Smiřte se s tím, že ve zdravém stravování není místo pro fast food, smažená jídla, cukrovinky nebo uzeniny.

Ale pozor na diety! V žádném případě nedržte hladovějící diety s rychlým, ale velice krátkodobým efektem, po kterých často díky jo-jo efektu přiberete ještě více a naopak přijdete o svalovou hmotu.

Spalovací schopnost těla se s věkem postupně snižuje a metabolismus je pomalejší, proto je potřeba hlídat i zkonzumované kalorie.

2. Zkuste to alternativně

Asiatky se s přechodovými potížemi mnohdy vůbec nesetkají. Čím to? Vhodnou stravou bohatou na přírodní hormony obsažené například v sóji a rozdílným přístupem k léčbě.

Z pohledu západní medicíny je příčinou menopauzy pokles estrogenů ve vaječnících. Léčba příznaků probíhá dodáváním chybějících hormonů.

Podle čínské medicíny jde o obelstění mozku, který má za to, že vaječníky stále pracují. Nepoužívá hormonální terapie, ale přírodní produkty (bylinky, cvičení, masáže, zdravý pohyb…) a největší důraz klade na prevenci. Je důležité své tělo sledovat, nepodceňovat první příznaky a včas je začít řešit.

Čínská medicína preventivně doporučuje ženám již v mladším věku nepřepínat se v práci, pravidelně cvičit, nekouřit, pít černou kávu a černý čaj jen v mírném množství, vynechat mléčné výrobky a pít alkohol jen v malých dávkách, vyvarovat se stresu, úzkostem či pocitu křivdy, ale také zloby nebo vzteku.

Nenápadným, ale zejména v počátcích menopauzy silným pomocníkem jsou bylinky. Přechodové potíže zmírňují a někdy i odstraňují.

Z bylinek se doporučuje pozvat si na pomoc Macu peruánskouIndický ženšen, Kotvičník zemní nebo Anděliku čínskou.

TIP: Český doplňěk stravy FEMINUS na boj s příznaky menopauzy obsahuje nejen extrakty všech uvedených bylinek, ale navíc vitamíny a minerály (Vitamín C,E,B,D a Zinek). Pokud hledáte doplněk stravy obsahující všechny látky ve správném množství, vyzkoušejte tento 100% český přírodní produkt. Díky svému složení nenajdete na českém trhu lepší dopněnk stravy pro ženyFEMINUS je certifikován zdravotním ústavem v Praze a patří mezi nejoblíbenější produkty na trhu. Přesvědčte se o síle tohoto produktu. Nyní v akci s dopravou ZDARMA po celé ČR.

Koupit v akci

 

3. Hýbejte se! Pokud možno na čerstvém vzduchu

Aktivní pohyb má mnoho přínosů, dva nejdůležitější jsou růst svalové hmoty (která pomáhá s lepším odbouráváním tuků) a zpevnění kostry a celého těla.

Fyzicky zdatnějších a aktivních žen se většinou problémy s přechodem dotýkají méně. Aktivním pohybem na čerstvém vzduchu a pobytem na sluníčku podporujete tvorbu vitaminu D, který pomáhá s ukládáním vápníku do kostí, a zároveň podpoříte aktivní přestavbu kostní hmoty tak, aby byla pevnější a odolnější.

Po zralé ženě, která naposledy sportovala v pionýru ani nelze očekávat, že začne trávit několik hodin týdně v posilovně nebo uběhne půlmaratón. Stačí odpolední procházka, víkendový lehký výšlap nebo výlet na kole. Začněte zlehka a snažte se zátěž postupně zvyšovat.

Výborným tipem je také skupinové cvičení a přímo ženám v přechodu je určen speciální druh jógy – hormonální jóga. Jejím pravidelným cvičením pomůžete tělu vrátit hladiny hormonů zpět do rovnováhy. Zvyšuje hladinu estrogenu, snižuje únavu, stimuluje ovulaci a zlepšuje látkovou i energetickou výměnu.

Některé zdroje dokonce uvádějí, že pravidelným cvičením hormonální jógy lze předejít nočnímu pocení. Vhodná je pro všechny ženy po 35. roku života, kdy začíná hladina estrogenu klesat.

Za cvičení se vám navíc vaše tělo odmění endorfiny, neboli hormony štěstí, které se postarají o dobrou náladu a pomohou s dalším projevem menopauzy – podrážděností.

 

Závěr

Jen málokterá žena může říci, že klimakterium nijak neprožívala a nic ji netrápilo. Drtivá většina žen se setká s jedním nebo i více příznaky, které se odehrávají nejen na úrovni fyzické, ale i na té psychické.

Přechod je prostě neodmyslitelná součást života každé ženy. Je to fyziologické období, není to žádná nemoc. Je důležité jej nevnímat jako noční můru nebo dělat jakoby neexistovalo.

Snažte se nebát a už preventivně působit, aby pro vás změny, které přináší, nebyly zdrojem potíží a zdravotních problémů.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG