Přechod u žen. Kdy začne a jak se z toho nezbláznit. | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Přechod u žen. Kdy začne a jak se z toho nezbláznit.

Přechod u žen. Kdy začne a jak se z toho nezbláznit.

Co je menopauza a kdy začíná?

Poznat, že se jedná o menopauzu a ne jiný zdravotní problém, není úplně snadné i proto, že nástup menopauzy je u každé ženy individuální. Průměrný věk je mezi 52. a 53. rokem života. Rozmezí ovšem může být veliké, od 40 až do 60 let.

Prvním signálem menopauzy je změna v menstruaci. Buď začne vynechávat, přijde později, začne být slabší nebo naopak silnější. Kvůli opoždění ovulace se cyklus nejprve prodlužuje a později se začne zase zkracovat, což obvykle vede k častějšímu krvácení. Krvácení přestává ve chvíli, kdy dojde zásoba vajíček schopných dozrát.

S tím souvisí další pro menopauzu typické příznaky, ke kterým dochází v důsledku kolísání hormonálních hodnot v krvi. Jedná se o návaly horka, pocení, bolesti hlavy, závratě, bušení srdce, bolesti na hrudi nebo psychická nevyrovnanost.

Pokud na sobě pozorujete některé z těchto příznaků, navštivte gynekologa, který provede krevní test na zjištění menopauzy. Při tomto testu se zjišťuje hladina hormonu FSH (folikuly stimulační hormon). V současné době je na trhu k dostání také test na zjištění menopauzy prostřednictvím moči pro domácí testování.

Bez krevního testu je menopauza stanovena po roce, kdy došlo k poslední menstruaci. Nezapomínejte ale, že příznaky, které pociťujete, může způsobovat jiný zdravotní problém a o menopauzu se jednat nemusí. Návštěvu lékaře proto neodkládejte.


Tento proces není náhlý, postupně dochází ke zkracování menstruace až k jejímu úplnému vymizení.

A v souvislosti s tím se mohou začít objevovat průvodní projevy menopauzy. Které to jsou?

Návaly horka, poruchy spánku, suchost v pochvě, nechuť k sexu, změny nálad, deprese, inkontinence, pocení, úzkosti…. Příznaků ženského přechodu je celá řada. Zhruba třetina žen má to štěstí, že je ztráta menstruace jedinou změnou, kterou v přechodu pocítí. Asi dvě třetiny žen se ale musí potýkat s příznaky tzv. klimakterického syndromu.

To, jak dlouho ženy příznaky přechodu pociťují, záleží na mnoha faktorech. Akutní potíže, mezi které patří například typické návaly horka, přestanou většinu žen trápit po třech až pěti letech. Některé ženy je ale mohou pociťovat i několik let po přechodu. Některé projevy ale mají chronický charakter a naplno se mohou projevit až ve stáří.

„Nejzávažnějším důsledkem menopauzy je těžká osteoporóza. Vždy je třeba pátrat, zda se u ženy nevyskytují rizikové faktory pro její vznik, jako je patologická zlomenina, zatížená rodinná anamnéza, onemocnění štítné žlázy, užívání některých léků, atd.“ uvádí Mudr. Radka Gregorová v rozhovoru na TÝDEN.CZ

Dnešní ženy středního věku často dbají na zdravý životní styl, udržují se, mají pravidelný pohyb, zkrátka žijí zdravě a jsou v dobré kondici, a tak nastupující menopauzu ani nezaznamenají.

Etapy menopauzy

Premenopauza – období před menopauzou. Menstruace je pravidelná, ale už dochází k hormonálním změnám, které mají za následek snížení funkce vaječníků.

Perimenopauza – toto období je charakteristické nepravidelnou menstruací. Začíná těsně před poslední menstruací a trvá asi ještě rok poté.

Postmenopauza – navazuje na perimenopauzu. V tomto období dochází k trvalému vymizení menstruačního krvácení a už není možné otěhotnět.

Jak zmírnit příznaky menopauzy

Pokud váš věk začíná číslovkou čtyři, je už bohužel doba, kdy tělo velkoryse odpouštělo všechny hříchy, pryč. Jistě začínáte pociťovat, že už to zkrátka není to, co bývalo. Je na čase o své tělo začít pečovat! Zejména co se stravy a pohybu týče, jinak vám to brzy vrátí i s úroky v podobě klimakterického syndromu.

Jako samozřejmé se pak může zdát omezení alkoholu, velkého množství kávy, kořeněných jídel (která mimo jiné podporují nepříjemné návaly horka i pocení) a kouření. Pak budete nejen vypadat lépe, ale hlavně se budete lépe cítit!

Důležitá je také dobrá psychická kondice. Ideálním spojením tréninku mysli i těla je meditace nebo jóga. V období přechodu je ideální jóga hormonální, která se těší čím dál tím větší oblibě.

Zařaďte do svého dne přiměřený pohyb, přemýšlejte nad tím, co jíte, dopřejte si dostatek pravidelného spánku a zapomínat byste rozhodně neměly ani na škodlivost kouření a alkoholu.

Pokud jste si zdravý životní styl neosvojily do padesátky a začínáte pociťovat první příznaky menopauzy, je čas začít žít zdravě právě teď! Vhodně zvoleným pohybem a výživou můžete problémům předejít nebo je hodně omezit. To nám potvrzuje i gynekolog a sexuolog MUDR. Pavel Turčan, který v rozhovoru uvádí , že „ženy s aktivnějším životním stylem a přiměřenou stravou s větším obsahem zeleniny a esenciálních mastných kyselin mívají průběh klimakteria mírnější."

V období menopauzy je důležité konzumovat sójové výrobky, například sójové mléko nebo tofu. Sója totiž obsahuje vysoké hladiny estrogenových sloučenin (izoflavony), které napodobují přirozený estrogen a pomáhají tak zmírnit příznaky klimakteria. Důležité je doplňovat vápník, a to pomocí mléčných výrobků. Ty by měly zahrnovat 2 až 4 porce každý den. Vápník lze získat také z ryb, luštěnin nebo brokolice. Vhodné je přijímat až 1200 miligramů vápníku za den!

Proto by si ženy měly právě během menopauzy o to více hlídat váhu a hladinu cholesterolu. Tuk by měl tvořit maximálně třicet procent denního příjmu energie. Z jídelníčku je proto vhodné vyřadit tučné maso a sýry, zmrzliny a podobné sladkosti či plnotučné mléko.

3 přírodní látky pro boj s menopauzou

Řeřicha peruánská (Maca peruánská)



Je podobná řepě, patří mezi superpotraviny a velice zajímavý je i její lidový název. Afrodiziakální účinky nejsou to jediné, proč by vás měla tato rostlina zajímat. Patří totiž mezi adaptogeny, tedy rostlinné produkty zvyšující odolnost organismu proti stresovým situacím, a tak posiluje nejen fyzickou ale i psychickou kondici.

Výživové složky jsou koncentrovány v jejím kořeni, který může mít různé zbarvení podle odrůdy. Čím tmavší kořen, tím hořčejší chuť, ale také větší účinky. Přestože se nejedná o hormon a v Mace nenajdeme fytoestrogeny ani látky podobné hormonům. Díky alkaloidům, které obsahuje, podporuje hormonální rovnováhu.

Indický ženšen



Vitánie snodárná, Ašvaganda, nebo Indický ženšen, i pod těmito názvy je známý keř, jehož kořen má zajímavé účinky. Jejich široká škála dokáže opravdu překvapit, působí totiž komplexně na celý organismus. Už její název napovídá, že se jedná o bylinu se silnými účinky. Pochází ze spojení dvou sanskrtských slov – ashwa (kůň) a gandha (síla), tedy koňská síla.

Po Ašvagandě šáhnou zejména zralé ženy, které čelí problémům spojeným s menopauzou, zabraňuje totiž jejím průvodním projevům. Ašvaganda působí na endokrinní systém a pomáhá normalizovat sekreci hormonu, čímž příznaky menopauzy zmírňuje a přispívá k hormonální rovnováze.

Kotvičník zemní (Tribulus TErrestris)



Kotvičník zemní je rostlina se silnými účinky, které využívá už přes 2 000 let západní i východní medicína. Nás zajímá zejména proto, že je další z rostlin, které dokážou pomoci s vyrovnáním hormonální nerovnováhy a tím i s nepříjemnými průvodními projevy menopauzy.

Neobsahuje žádné hormony, ale látky, které tělo umí nabudit. To si pak samo začne chybějící hormony dotvářet a vyrovnávat jejich sníženou hladinu. Ženy v období hormonálních změn mohou trpět změnami nálad, podrážděností a někdy i depresemi. Kotvičník podporuje dobrou psychickou kondici.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG