Potraviny eliminující toxiny v ženském těle | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Potraviny eliminující toxiny v ženském těle

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Potraviny eliminující toxiny v ženském těle

Necítíte se v poslední době zrovna nejlépe, jste unavené, skoro každý den vás bolí hlava nebo máte nafouklé břicho? Zamyslete se nad tím, jak jste se v poslední době stravovaly, kolik jste měly pohybu a jestli jste si občas nedaly o skleničku více, než by bylo dobré.

Možná je načase tento režim utnout a dopřát svému organismu detox. Očista těla ale není vhodná jen po období hodování, je doporučována také alergikům, lidem bojujícím s kily navíc nebo ženám, které plánují otěhotnět.

Co jsou to toxiny a jak se dostávají do organismu?

Toxiny jsou škodlivé látky, které jsou produkovány živými organismy, například bakteriemi, a mají nepříznivý účinek na naše tělo.

V těle se můžou chovat jako tzv. „endokrinní disrubtory“, tedy látky narušující správné fungování endokrinního systému a tvorbu hormonů.

Do organismu se dostávají mnoha cestami a v některých případech může toxiny produkovat i sám organismus, pokud některý orgán, například játra, nefunguje správně.

Toxiny si do těla často dodáváme samy, nejen prostřednictvím alkoholu a cigaret, ale také stravou a nápoji, které obsahují konzervanty, herbicidy, pesticidy, umělá hnojiva, umělá sladidla, látky zvýrazňující chuť, nebo třeba léčiva podávaná hospodářským zvířatům.

Najdeme je také ve vodě, která je kontaminovaná chlórem nebo kovy ve starých potrubích. Toxiny do našeho těla putují také ze znečištěného ovzduší, kosmetiky nebo různých barviv, lepidel a plísní.

Přirozená detoxikace

Naše tělo se toxinů zbavuje nepřetržitě prostřednictvím přirozené detoxikace. Ale i přirozenou detoxikaci ovlivňují naše návyky – strava, pitný režim, fyzická kondice, dostatek spánku ale i psychika.

Do jisté míry tak můžeme ovlivnit jak příjem toxinů, tak i jejich eliminaci. Které potraviny nám v tom pomohou?

Jedná se o potraviny, které obsahují velké množství minerálů a vitamínů. Některé pomáhají bojovat se záněty a brání poškození, které způsobují volné radikály.

Zázvor

Zázvor je všeobecně známý jako přírodní všelék a prevence proti chřipce a nachlazení. Kromě toho má ale také protizánětlivé vlastnosti, které mohou zpomalit růst rakovinných buněk a to především v oblasti vaječníků.

Zázvor také pomůže s některými projevy menopauzy, jako je migréna. Dále pomáhá při zmírnění příznaků nevolnosti, bolestí svalů a při léčbě artritidy.

Česnek

V rozvoji rakovinných buněk pomáhá zabránit díky sloučeninám síry, které se v něm nacházejí. Působí zejména proti rozvoji těchto buněk v prsu, plicích, tlustém střevě a prostatě.

Sirné sloučeniny, které česnek obsahuje, totiž pomáhají aktivovat jaterní enzymy zodpovědné za vylučování toxinů z těla.

Citron

Citrony, výborný zdroj vitamínu C. A právě vitamín C pomáhá s detoxikací organismu a také přispívá k rychlejšímu spalování tuků. Pijte každé ráno vodu s citronem, doplníte do těla vitamín C a zároveň pomůžete svému zažívání.

Listová zelenina

Listová zelenina podporuje hladinu chlorofylu v zažívacím traktu a tím tělo zbavuje toxinů. Kapusta, rukola nebo třeba špenát nejlépe plní tuto funkci v syrovém stavu nebo lehce orestované.

Zajímavé vlastnosti má zejména pro ženy špenát, který obsahuje karotenoidy zeaxantin a lutein, které pomáhají eliminovat volné radikály a mohou snížit riziko vzniku rakoviny vaječníků.

Mrkev

Díky betakarotenu podporuje konzumace této zeleniny zrak, pokožku i sliznice. Celkově napomáhá imunitnímu systému a obsahuje antioxidanty.

Zelený čaj

Nejen při detoxu je velice důležité dodržovat pravidelný a dostatečný pitný režim. Pokud chcete pročistit své tělo, určitě pijte právě zelený čaj.

Obsahuje totiž rostlinný antioxidant katechin, který přispívá k detoxikaci a regeneraci jaterní tkáně. Zároveň také podporuje funkci imunitního systému.

Řeřicha

Zdroj vitaminu C, thiaminu i betakarotenu. Všechny tyto látky, které řeřicha obsahuje, jsou velmi účinnými antioxidanty. Zbavují tělo toxinů a posilují imunitu.

Fazole

Tato klasika českých kuchyní je zdrojem vlákniny, vitamínu B, kyseliny listové a fytochemikálií, které mohou snižovat růst nádorových buněk.

Hrozny

Hrozny obsahují látku zvanou resveratrol, která působí protizánětlivě a brání špatné oxidaci cholesterolu. Hrozny je ovšem potřeba konzumovat za syrova a ne v kapalném stavu. Alkohol je totiž zdrojem škodlivých toxinů.

Mořské řasy

V českém klasickém jídelníčku ne příliš obvyklá surovina, která obsahuje velké množství minerálů a vitamínů. Patří mezi ně komba, arame, hijiki, kelpa či nori.

Nori je bohatá na karoteny, železo, vápník, fosfor a jód. Kelpa podporuje odbourávání těžkých kovů a radioaktivních částic z těla.

Arame je jedním z nejlepších přírodních zdrojů jódu. Kombu je bohatá na karoteny, jod, hořčík, vápník, železo, draslík, zinek, oxid křemičitý a vitamíny C, B, E a D.

Mořské řasy navíc přispívají k lepší regulaci krevního tlaku. Tak proč je nezkusit?

Artyčok

Artyčoky příznivě působí na žlučník i játra. Obsahují cynarin, který stimuluje tvorbu a vylučování žluči a obsahují také flavonoidy, sliz, inulin, tanin a vitamíny A a B, které rovněž pomáhají zdravé funkci jater.

Červená řepa

Červená řepa podporuje správnou funkci střeva a pomáhá játrům vylučovat z těla toxické látky. Pokud trpíte zácpou, zkuste to právě s červenou řepou! Navíc celkově podporuje organismus.

Závěr

Nezdravý životní styl dokáže každé tělo snášet jinak. Zatímco někdo zásady zdravého životního stylu s úspěchem ignoruje a cítí se výborně, jiným stačí na chvíli polevit a tělo začne signalizovat, že něco není v pořádku.

Není třeba hned panikařit a vrhnout se do přísného detoxikačního jídelníčku. Zkuste se na nějakou dobu vzdát alkoholu, jezte dostatek čerstvých potravin, zacvičte si, buďte co nejvíce na čerstvém vzduchu a zařaďte do svého jídelníčku potraviny, které pomáhají s detoxikací.

Kromě těch, o kterých jste si právě přečetli, obsahují antioxidanty také granátová jablka, jahody nebo třeba rajčata.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG