Nafouklé břicho v menopauze. Jak se ho zbavit jednou pro vždy? | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Nafouklé břicho v menopauze. Jak se ho zbavit jednou pro vždy?

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Nafouklé břicho v menopauze. Jak se ho zbavit jednou pro vždy?

Vedle všeobecně známých příznaků menopauzy, jako jsou návaly horka, poruchy spánku nebo noční pocení, existují i další příznaky, které trápí ženy v přechodu. Patří mezi ně i nafouklé břicho.

Ve spojení s menopauzou se o nafouklém břichu příliš často nehovoří, tento nepříjemný příznak ale zralé ženy pociťují velice často.

Za vším hledej hormony

Ženy se ve věku kolem padesátky potýkají s celou řadou změn. Patří mezi ně i přibývání na váze a změna postavy, jedním z průvodních projevů menopauzy je totiž zpomalování metabolismu.

Menopauza neznamená jen pokles estrogenů, ale celé hormonální výbavy. A proto dochází také ke změnám bazálního metabolismu a zvyšování hmotnosti.

Navíc úbytek ženských hormonů stojí za změnou tvaru postavy. Vytrácí se její typicky ženský tvar hrušky a tuk se začíná ukládat v oblasti břicha.

Hladiny hormonů začínají klesat už několik let před menopauzou, a tak její příznaky mohou ženy pocítit už mnohem dříve.

Jde o přirozený proces. S tím, že stárneme, se zkrátka musíme smířit. Musíme se ale také smířit s nafouklým břichem? Rozhodně ne!

Nadýmání nebo přibývání na váze?

To, že novým oblíbencem v šatníku jsou kalhoty s gumou, může mít dvě příčiny – nadýmání nebo nárůst tělesné hmotnosti a ukládaní tuků v oblasti břicha.

Nadýmání se vyznačuje nafouklým břichem po jídle nebo během výkyvů hormonů, nepohodlím a bolestmi v břiše. Je to nepříjemný tlak způsobený nadbytečným vzduchem nebo tekutinou.

Oproti tomu příbytek tělesné hmotnosti poznáme podle ručičky na váze, která tak jako u nadýmání nekolísá.

Nadýmání v menopauze

Nadýmání nemusejí způsobovat jen některé potraviny, ale také hormony. Ostatně, většina žen tento pocit dobře zná.

Nafoukle se cítí vždy před nadcházející periodou, za což může zvýšená hladina progesteronu. Jeho zvýšená produkce, ke které dochází v období ovulace, způsobuje ochabování svalů v břichu, což vede k pocitu nafouklého břicha.

A k tomuto jevu dochází velice často také před nástupem menopauzy, kdy jsou tyto stavy nejsilnější. Povolené břišní svaly povolují také střeva, která potom pracují pomaleji. To může způsobovat zácpu a zhoršovat nadýmání.

Nadýmání během nebo v období po menopauze může mít i další příčiny, které souvisí se změnami v trávící soustavě. Ty způsobují změny ve stravě nebo chuti k jídlu, pomalejší trávení nebo psychická nevyrovnanost a stres.

Jak bojovat s nadýmáním?

Nadýmání, které má na svědomí menopauza, má obvykle jednu ze dvou hlavních příčin: zadržování vody nebo zadržování vzduchu.

K zadržování vzduchu dochází v žaludku a výsledkem je nafouknuté břicho. Jezte proto pomalu a v klidu, abyste během jídla nespolykali zbytečně moc vzduchu a vyhýbejte se syceným nápojům a žvýkačkám.

Pokud je příčinou nafouklého břicha zadržování vody, pravděpodobně si všimnete také otoků na rukou a nohou. Omezte sůl, která zadržování vody napomáhá, a cvičte.
Nezapomínejte na pitný režim. Tím, že tělu nedodáte dostatek tekutin, rozhodně nepomůžete s jejich zadržováním.

Vyhýbejte se potravinám, které nadýmání způsobují. Zařaďte do svého jídelníčku jídla, která obsahují probatika a podporují tak trávení (jogurty, kefír…). Jezte menší porce, které jsou pro vaše tělo lépe stravitelné.

Vyzkoušet můžete také léky proti nadýmání nebo se poraďte s lékařem. Ve většině případů není nadýmání důvod k obavám, pokud je ale opravdu dlouhé a bolestivé, navštivte lékaře.

Hubnutí po padesátce

Hubnutí v období menopauzy je sice těžší než ve dvaceti, ale v žádném případě není nemožné. Jak účinně bojovat s tukem v oblasti břicha?

Zdravě zhubnout se dá v každém věku, je tomu ale třeba přizpůsobit stravu a pohybovou aktivitu. Velice důležitá je ale také psychická pohoda! Naučte se vážit si sami sebe, pokud chcete zhubnout, tak jen kvůli sobě a svému zdraví!

Nadbytečný tuk v oblasti břicha je totiž spojen s rizikem vzniku závažných onemocnění, jako je diabetes, vysoký krevní tlak, mrtvice, srdeční onemocnění nebo rakovina prsu.

Nečekejte, že vám hubnutí půjde stejně snadno jako v minulosti. Hubnutí v menopauze ovlivňuje několik faktorů. Jedná se o již zmíněné zpomalování metabolismu, ale také ztrátu svalové hmoty, ke které dochází v důsledku věku i hormonálních změn. A svou roli hrají také potíže se spánkem.

Rad jak rychle zhubnout a „zaručených“ diet je celá řada. Pokud si ale chcete štíhlou postavu udržet, nespěchejte! Jednou z největších chyb při hubnutí jsou radikální diety. Slibují rychlý úbytek na váze, ke kterému nejspíše opravdu dojde, brzy ale polevíte a ubraná kila poletí zase rychle nahoru.

Nepřejídejte se, jezte zdravě a hýbejte se! Nemusíte se trápit v posilovně, vyberte si aktivitu, která vás bude bavit a u které vydržíte. Právě volba vhodné pohybové aktivity je důležitá, protože právě v menopauze je důležité udržovat svalovou hmotu. Nezapomínejte proto na lehké posilování, třeba s váhou vlastního těla.

Začněte třeba chůzí, kterou budete postupně zrychlovat, zkuste pilates nebo jógu. Vyzkoušejte hormonální jógu, která může pomoci i od dalších projevů menopauzy.

Pravidelný pohyb má ještě jednu nespornou výhodu – zvyšuje nejen fyzickou, ale i psychickou kondici, dodává dobrou náladu a okysličuje celé tělo.

Závěr

Ať už přibíráte na váze nebo vás trápí nadýmání a zadržování vody, máme pro vás univerzální radu – žijte zdravě a myslete pozitivně! Zdravý životní styl je klíčem k tomu, abychom nejen vypadali, ale také se cítili dobře. A tak to funguje v každém věku.

Je přirozené, že starší ženy mají jiné postavy než ty mladší, tak to vždy bylo, je a bude. Cítit se dobře a udržet si štíhlou linii jde ale i v padesáti, jen to bude stát více úsilí.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG