Kofein a jeho vliv na zdraví | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Kofein a jeho vliv na zdraví

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Kofein a jeho vliv na zdraví

Kofein, pomocník nebo zabiják?Kávu, jejíž hlavní aktivní složkou je kofein, pijí lidé po celém světě už asi tisíc let. Její vliv na naše zdraví se stal věčným tématem nejen laické veřejnosti.

Spolu s mlékem a vejci je káva jednou z potravin, u kterých se názory na jejich prospěšnost velmi často mění. Nejnovější poznatky naznačují, že kofein (v přiměřeném množství), není takový zabiják, za kterého je někdy vydáván a na naše tělo má i pozitivní vliv.

Působení kofeinu

Kofein patří mezi skupiny látek, kterým říkáme léky podporující bdělost. Do krve se dostává už po 30-45 minutách po požití a v našem těle působí asi 4 hodiny. Následně je vyloučen močí.

Jak je možné, že snižuje potřebu spánku? Tělo obsahuje přírodní uspávací prostředek Adenosin, který dokáže kofein blokovat a zabraňovat tak člověku usnout.

Je znám svými povzbuzujícími účinky na mozkovou činnost, ale má i řadu dalších účinků. Zvyšuje produkci žaludečních kyselin a krevní tlak, zrychluje puls, zlepšuje využití tukových zásob a do krevního řečiště uvolňuje tukové kyseliny.

Jeho účinky mohou mít různé trvání - od několika hodin až do dvanácti hodin. Důležité je ale také zmínit, že už po čtyřech dnech pravidelného užívání se tělo stane rezistentním. Tedy, i když kofein napoprvé zvýší krevní tlak a zrychlí tep, při jeho pravidelném užívání si na něj tělo zvykne.

Kofein má také analeptické účinky – stimuluje centrální nervovou soustavu a působí na tělesnou výkonnost. Navíc mírní bolest při určitých typech migrén a také bylo zjištěno, že potlačuje příznaky astmatu.

Každá mince má ale dvě strany - krátkodobě zvyšuje krevní tlak, může také zvyšovat ztrátu vápníku v kostech, a to především u žen v menopauze! Dobrá zpráva je, že tuto ztrátu lze eliminovat denním vypitím 30 ml mléka.

Všeho moc škodí!

Většina z nás má kofein spojený právě s kávou, neznamená to ale, že pokud nepijeme kávu, do svého těla nedostáváme žádný kofein!

Kolik kávy si tedy můžeme s klidným svědomím dopřát? Obecně platí, že doporučované množství kofeinu je 2 až 2,5 miligramu na kilogram tělesné hmotnosti. Nedoporučuje se překračovat hranici 300 miligramů denně, což odpovídá asi třem šálkům.

Pokud si tedy svůj den bez tří šálků kávy nedokážete přestavit, zkuste omezit pití čaje (zejména černého) a dalším nápojům obsahujícím kofein se vyhněte úplně.

Samostatnou skupinou jsou v této oblasti těhotné ženy a děti.

I v těhotenství si kávu můžeme dopřát, ale…! Evropský úřad pro bezpečnost potravin těhotným ženám nedoporučuje konzumovat více než 200 mg kofeinu denně, což jsou zhruba dva šálky.

V souvislosti se zvýšeným rizikem potratu se za rizikový označuje denní příjem kofeinu nad 300 mg, přímá souvislost ale nebyla vědecky potvrzena.

Myslíte, že vaše děti nepřijímají žádný kofein? Pijí vaše děti čaj? Občas si dají čokoládu? A chuť nápojů typu coca cola už asi také zkusily…

Neděste se, názory odborníků se sice na vliv kofeinu na děti různí, ale neexistuje důkaz, že by v malém množství kofein dětem škodil.

Jak kofein působí na organismus?

Srdce



Kofein zvedá krevní tlak, a to jak systolický, tak i diastolický a zvyšuje i tepovou frekvenci, proto někteří lidé popisují při vyšších dávkách bušení srdce. Srdeční síně totiž pracují rychleji než komory. Tento stav je přechodný a po zpracování kofeinu se srdeční aktivita vrací zpět do normy.

Tím, zda příjem kofeinu zvyšuje onemocnění srdce, se zabývalo také několik studií. Například bylo zkoumáno 45 000 lidí a bylo zjištěno, že nepatrně zvýšené riziko výskytu úmrtnosti v důsledku onemocnění srdce je u osob, jejichž průměrná denní spotřeba přesahuje pět šálků kávy.

Existují také tvrzení, že omezené množství kávy denně srdci prospívá. Zvyšuje průtok krve ve chvílích odpočinku. Navíc s kávou dostaneme do těla i řadu antioxidantů, zejména polyfenoly, jež brání účinkům volných radikálů, čímž mohou působit jako prevence srdečně-cévních onemocnění.

Mozek 



Kofein na mozek nepůsobí jen krátkodobě (zvýšená pozornost a soustředění), ale má také dlouhodobý vliv na mentální funkce. Posiluje dlouhodobou paměť a ovlivňuje funkci serotoninu a dopaminu v mozku.

Některé výzkumy naznačují, že kofein dokáže ovlivnit riziko rozvoje Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Zdá se, že kofein může v této oblasti působit jako prevence těchto onemocnění, a také dokáže pozitivně ovlivnit průběh choroby.

Játra

Kofein může do jisté míry poskytnout ochranu před poškozením jater. Platí to především u lidí, u nichž je zvýšená pravděpodobnost onemocnění tohoto životně důležitého orgánu.

Z výsledků výzkumů vyplývá, že 3 šálky kávy denně mohou snížit vznik rakoviny jater. Princip ochrany jater není přesně znám, ale předpokládá se, že kofein blokuje buněčné struktury receptorů. A tato blokáda stimuluje imunitní systém, který ochraňuje játra.

Plíce 



Kofein rozšiřuje cévky v dýchacích cestách a usnadňuje tak dýchání.

Sportovní výkon 



Navzdory výzkumům je otázka, zda kofein zvyšuje výkonnost, stále do úplnosti nezodpovězena a mnohé údaje jsou sporné. Dva závěry ale vyřčeny byly: kofein neprospívá krátkodobým a vysoce intenzivním aktivitám, jako například sprint, a kofein zvyšuje výkonnost u vytrvalostních sportů.

Pozor na závislost!

Díky jeho stimulačním účinkům je kofein zařazen mezi drogy a opravdu je možné si na něm vytvořit závislost, a to už při konzumaci jednoho šálku kávy denně.

Po náhlém vysazení se mohou vyskytnout abstinenční příznaky, jako bolest hlavy, nesoustředěnost, podrážděnost nebo únava.

Pokud chcete konzumaci kofeinu omezit, doporučuje se jeho dávky snižovat postupně.

Závěr

Účinky kofeinu na organismus lze paušalizovat, ale zároveň jsou velmi individuální a liší se člověk od člověka. Zkrátka na každého z nás působí kofein jinak.

Hlavní roli hraje genetická výbava, ale jsou tady i další klíčové faktory, které ovlivňují zpracování kofeinu. Patří mezi ně onemocnění jater, strava, užívání alkoholu i kouření.

Kuřáky asi překvapí, že pokud kouří cigarety a zároveň si pochutnávají na kávě, téměř dvakrát se znásobí rychlost, s níž tělo metabolizuje kofein, což znamená, že hladina kofeinu v jejich krevní plazmě klesá dvojnásobně rychleji.

Výzkumy dokonce prokázaly, že na kofein odlišně reagují extroverti a introverti, kteří jsou na něj mnohem více citliví. 

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG