Jóga a její pozitivní účinky na ženské tělo | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Jóga a její pozitivní účinky na ženské tělo

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Jóga a její pozitivní účinky na ženské tělo

Jóga není jen cvičení. Pro ty, kteří se jí věnují, je to především stav mysli a mnohdy i životní styl. Učí jak dosáhnout zklidnění, ztišení a naprosté koncentrace, a díky tomu má mnohem větší efekt než běžná cvičení.

Co vlastně slovo jóga znamená, kde se vzala a jak ji využít nejen ke tvarování postavy, ale také ke zdraví a dosažení vnitřní harmonie?

Většina z nás zná jógu jako cvičení, případně jako cvičení spojené s meditací v různých pozicích. Málokdo už ale ví, že jóga je důmyslný osmi pilířový systém, jehož smyslem není jen protažení a zesílení, ale hlavně nalezení vztahu k sobě a okolnímu světu.

Nejde jen o lepší postavu nebo fyzické vyžití, ale o dosažení spokojenosti a harmonie.

Sjednocení, spojení, rovnováha, vyváženost, to vše je jóga. Je známá po celém světě a krom tělesného a duchovního cvičení označuje také celou filosofii. Jedná se o široký pojem, který zahrnuje různé cesty a směry, které vedou ke stejnému cíli – poznat sebe sama.

Nejstarší zmínky o józe pocházejí z let 900 až 500 př. n. l. jako o asketických praktikách světců. V staroindických upanišadách se mluví o způsobech meditace a uctívání. Jde tedy o starodávný staletími prověřený systém, který se rozšířil do celého světa a má čím dál tím více příznivců.

Ozdravení těla i mysli

Už jste o józe jistě slyšela, myslíte si ale, že meditace a hledání vnitřního klidu není nic pro vás? Protáhnout se přeci můžete i doma v obýváku.

Že se ale nejedná o tak ledajaké cvičení, dokazuje celá škála pozitivních účinků na naše tělo. Které to jsou?

Pravidelným cvičením jógy dosáhnete lepší cirkulace krve, což pomáhá k detoxikaci organismu a naučíte se správným dechovým návykům. Tím se tělo zásobuje větším množstvím kyslíku, což vám dodává více energie.

Celkově ozdravuje tělo i mysl, udržuje tělesnou váhu, formuje postavu, udržuje vitalitu a posiluje svaly. Jóga dokonce dokáže zlepšit a regulovat činnost vnitřních orgánů, zpomalit stárnutí, zvýšit koncentraci a celkově vás obohatit.

Není překvapením, že cvičení jógy dokáže pomoci nejen při bolestech zad, ale je také prevencí kardiovaskulárních onemocnění, udržuje hormonální rovnováhu a dokonce učí, jak zacházet se sexuální energií.

Cílem není jen zhubnout nebo být zdravější, ale hlavně najít a dále rozvíjet příjemné pocity. Jóga má oproti běžnému cvičení jednu nespornou výhodu – není třeba se bát přetažení – cvičíme ji totiž pro radost, nikoli pro dosažení efektní pozice.

Stupně a druhy jógy

Jak už teď víte, jóga je systém složený z osmi úrovní, a i když byly stanoveny před několika tisíci lety, jsou stále platné.

Patří zde všeobecné etické principy (jama), pravidla morálky jedince (nijama), cvičení jógových pozic (ásán), jógové dechové techniky (pránajáma), ovládnutí smyslů (pratjáhára), koncentrace mysli (dhárana), meditace (dhjána) a splynutí s Universem (samadhi).

Všechny ty cizí pojmy možná vypadají trochu strašidelně, ale tato stupnice zahrnuje nejširší záběr jógy a integrují se z ní její formy. Všechny druhy jógy, a že se jich dnes cvičí opravdu hodně, se nějakým způsobem odvíjejí od některé z těchto úrovní.

Formy jógy se mezi sebou prolínají a jednotlivé techniky se vzájemně podporují. Jóga má tisíce podob a stačí si jen vybrat, zda chceme více meditovat, nebo se zaměřit na dynamičtější cvičení. Samozřejmě vždy záleží zejména na učiteli a tom, jakého zaměření je on sám.

Jaké jsou základní a v českých studiích nejoblíbenější styly jógy? I to se časem mění, módní vlivy působí i zde. Zatímco před lety byly pojmy jako hot jóga cizími slovy, dnes už si mnozí z nás umí alespoň představit, o co se jedná.

Nejčastějším druhem jógy je hathajóga, Jedná se o cvičení, při kterém se cvičí pozice těla, ovládání dechu a meditace. Hathajóga upřednostňuje pomalé a plynulé pohyby a celkově vede k harmonizaci vyvážení těla.

Z principů hathajógy vychází moderní powerjóga, která je náročnější a zaměřená na protažení svalů celého těla. Powerjóga rozvíjí koncentraci a ovládání těla, vede i k hubnutí a psychické i fyzické relaxaci.

Silné detoxikační účinky má hot neboli bikram jóga, která pomáhá k odbourání stresu a dodává tělu energii. „Hot“, tedy „horký“. Označuje se tak proto, že se cvičí v opravdovém horku, místnosti vyhřáté na 42 °C, která má 40% vlhkost. Za cvičení v takovém prostředí se vám vaše tělo odmění tím, že zpomalí stárnutí a předejdete různým nemocem.

Pro zdravé lidi hledající fyzicky náročné cvičení je tím pravým druhem jógy ashtanga jóga. Jedná se o plynulé nepřerušované sestavy s použitím speciální dechové techniky.

Pro zkušenější je určena vinyasa neboli flow jóga. Dýchání řídí cvičitel, přestup z jedné pózy do druhé představuje nádech a výdech. Flow jóga je dynamická a jejím základem je pozdrav slunce. Dochází ke zvýšení tepové frekvence, která se dechovým cvičením opět zpomaluje. Cvičení přináší silné prokrvení, prokysličení a prohřátí celého organismu a vede k jeho celkové regeneraci.

Jóga je jedním z mála cvičení, se kterým můžete začít i v době těhotenství. Gravidjóga není náročným cvičením, naopak vede ke zklidnění a relaxaci, které se bude budoucím maminkám hodit, protože připravuje na co nejpřirozenější porod. S gravidjógou je vhodné začít až ve druhém trimestru, už v prvním trimestru by s ní měly začínat jen ženy zvyklé na sport.

V tuzemských studiích se můžete setkat také s aerojógou (využívá pozic z hathajógy, avšak s tím rozdílem, že při jejich cvičení visíte nad zemí zavěšení do houpací sítě), kundalini jógou (dostává tělo i mysl do stavu hluboké meditace), acojógou (kombinuje v sobě jógu, akrobacii a terapeutickou složku, kdy se vzájemně s dalšími cvičícími masírujete) nebo dokonce s nahou jógou (oblibu si u nás postupně začíná získávat, svlékání je součástí lekce a naprostá nahota je ke cvičení nezbytná).

Jógou proti hormonální nerovnováze

Dalším velmi oblíbeným typem jógy je hormonální jóga. Může se zdát, že je výhradně ženskou záležitostí, ale opak je pravdou. Skládá se ze sestavy cviků, které jsou promyšleně seřazené, a proto jsou velmi účinné.

Sestavy jsou tři, jedna je určena zejména ženám v menopauze, druhá mužům v andropauze a třetí diabetikům.

Pravidelným cvičením hormonální jógy se hladiny hormonů vrací do rovnováhy. Výsledkem je zvýšení hladiny estrogenu, stimulace ovulace, snížení únavy a zlepšení látkové a energetické výměny.

Vhodná je hormonální jóga pro všechny ženy po 35. roku života, kdy začíná hladina estrogenu klesat. Účinnou pomocí je také pro ženy s bolestivou menstruací, jejíž průběh zlepšuje v poměrně krátké době.

Dokáže také dopomoci k pravidelnému menstruačnímu cyklu, který ženám s delším cyklem i zkracuje. Některé zdroje dokonce uvádějí, že pravidelným cvičením předejdete nočnímu pocení a zlepšíte kvalitu své pleti, vlasů i nehtů.

Toto cvičení se také osvědčilo ženám, které řešily neplodnost a těm, které se připravují na umělé oplodnění. Mimo harmonizaci hladiny hormonů jim totiž hormonální jóga připraví dělohu a zlepšuje výsledky přijetí vajíčka. Po šestinedělí zase může zlepšit laktaci.

Myslely jste, že hormonální jóga je výhradně ženská záležitost? Není to pravda, zvyšuje totiž libido i kvalitu spermií. Cviky navíc protahují zkrácené svaly a posilují ochablé partie.

Ve své kolébce, v Indii, byla jóga spjata s náboženskými systémy a často ji mohli cvičit jen muži. Až po jejím rozšíření a popularizaci začala být vnímána především jako sport pro ženy. Je zkrátka vhodná pro všechny, a to především pro ty, kteří mají sedavé zaměstnání. A že nás je!

Hormonální jóga může pomoci i diabetikům. Jak? Eliminuje důsledky stresu a obnovuje vitalitu, navíc reaktivuje žlázy s vnitřní sekrecí: pankreas, játra, štítnou žlázu a hypofýzu, harmonizuje hormonální systém a pomáhá udržovat hladinu krevního cukru.

Je určena všem, kteří trpí diabetem typu II a typu I, všem ve stavu pre-diabetu i těm, kdo mají genetickou predispozici jako prevence.

Závěr

Jóga je stále oblíbenější a lidé přicházejí na to, že nejde o žádné sektářství a nikoho neomezuje. Naopak přináší svobodu tím, jak utužuje naši psychiku i tělo.

Jóga na nikoho netlačí, nenutí nás zvládat něco, na co se necítíme. Vše probíhá pomaličku, postupně a hlavně nenásilně. I proto je v začátcích dobré nebýt netrpěliví a nechtít všechno hned. Začít právě s jógou je velice snadné, cvičí se u nás téměř všude.

Zkuste to, možná že štěstí, klid a pomoc od zdravotních problémů, které hledáte všude kolem, najdete pomocí jógy v sobě.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG