Jak bojovat se syndromem vyhoření | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Jak bojovat se syndromem vyhoření

Jak bojovat se syndromem vyhoření

Jste občas unavená už jen při představě, že máte vstát ráno z postele, věnovat další nekonečný den práci nebo péči o rodinu? Dejte si pozor na syndrom vyhoření! Vzniká jako důsledek řady okolností, zvláště ale chronického stresu.

Poprvé byl syndrom vyhoření pojmenován v sedmdesátých letech minulého století. Dnes je běžným jevem, o kterém už slyšel asi úplně každý. Nedávno ho Světová zdravotnická organizace označila za „profesní fenomén“ a přidala jej do mezinárodní klasifikace nemocí.

Burnout syndrom, česky syndrom vyhoření, je relativně častým jevem, který postihuje zejména ženy. Nejedná se doslova o nemoc, jde spíše o psychický stav naprostého vyčerpání a vyhasnutí. Projevuje se ale také po fyzické stránce a vede k úplnému vyčerpání všech sil – duševních, emočních i fyzických.

Typické příznaky syndromu vyhoření

Lidé, které syndrom vyhoření postihl, už zkrátka neví jak dál, cítí se doslova beznadějně. Ubývá jim energie, ale i zájem o cokoliv.

Jeho příznaky se objevují postupně a pozvolna a projevují se jak po psychické, tak i fyzické stránce.

Postižení reagují přehnaně podrážděně, jsou více konfliktní a podezíraví. Trápí je pokles sebevědomí, pocit jednotvárnosti, prázdnoty a nedostatečného ocenění. Ženy mají větší sklony k plačtivosti.

Lidé, kteří „vyhořeli“, utíkají od reality a více se stahují do sebe a omezují kontakty. Často hledají doping, který zdánlivě nacházejí v alkoholu, návykových látkách nebo se přejídají.

Nejčastějším fyzickým projevem je únava a neschopnost věnovat se běžným aktivitám. Patří zde také problémy se spánkem, nechutenství, zažívací potíže, bolesti hlavy a zad.

Jak ale poznat, že se jedná o syndrom vyhoření? Prvním varovným signálem může být postupně klesající pracovní tempo a větší chybovost.

Proč právě ženy?

Ačkoliv je syndrom vyhoření spíše spojován s výkonem určitého povolání, málokdo si uvědomuje, že ženy jsou často nejen zaměstnány ve své práci, ale také v domácnosti. Zastávají své vlastní povolání a ještě jsou matkami, hospodyněmi, kuchařkami, milenkami… K tomu by se přeci každá žena měla starat také o svůj vzhled, být upravená a reprezentovat svého partnera.

Stres se stejně jako nesplněné úkoly hromadí a od syndromu vyhoření už je to jen malý krůček. Nejste ale superžena, jste obyčejná manželka, matka, dcera nebo partnerka, která má den dlouhý úplně stejně jako ostatní.

Obecně platí, že syndromem vyhoření bývají nejčastěji postiženy ženy, které veškerý svůj čas a energii věnují péči o jiné a své vlastní potřeby zanedbávají. Až už je to jejich povolání, nebo se věnují rodině.

Mezi rizikové skupiny, které mají sklon k vyhoření, patří zdravotní sestry, lékaři, ošetřovatelé, sociální pracovníci, ale také policisté, učitelé nebo administrativní pracovníci. Zkrátka lidé zastávající pomáhající profese.

Další skupinou jsou osoby pečující o své blízké, dlouhodobě nemocné, seniory, ale také maminky na mateřské dovolené nebo rodiče pečující o děti se zdravotním postižením.

Jak se syndrom vyhoření léčí?

Existují léky, které pomohou s akutními potížemi. Nejdůležitější krok ale musí udělat nemocní sami – uvědomit si, že je potřeba dát nohu z plynu.

Neléčený syndrom vyhoření může způsobit deprese, odstartovat úzkostné poruchy nebo chronickou únavu. Syndrom vyhoření vás ale nepostihne ze dne na den, jde o plíživý proces, a proto si lidé často ani neuvědomí, že jsou ohroženi.

S problémem pomohou psychiatři, kteří předepíší léky a psychologové, kteří vedou ke změně způsobu života. Je nutné víc odpočívat a věnovat se svým koníčkům a věcem, které nás těší.

Jak s ním bojovat?

Je to vlastně velmi jednoduché – čím dříve pochopíte, že se musíte věnovat také sama sobě, tím dříve bude zase váš svět v pořádku.

Pro to, abyste mohla se syndromem vyhoření bojovat, je nutné si přiznat, že vás trápí nebo k němu směřujete. Prvním a zásadní krokem je uvědomění si, že se s vámi něco děje.

Nebuďte na sebe příliš přísná

Nikdo z nás není dokonalý! To, že chybujete, nestíháte a jste neustále ve spěchu, je normální. Zvolte si své priority a smiřte se s tím, že nejde stíhat všechno.

Naučte se říkat NE

Nechce se vám na návštěvu tchýně a raději byste si doma v klidu uklidila? I když to manžela asi nepotěší, vyšlete rodinu bez vás. Někteří členové vaší domácnosti mohou mít pocit, že jste doma jen pro ně. Ale i vy máte právo vyhradit si čas jen sama na sebe!

Nestyďte se požádat o pomoc

Velice důležitou roli hraje vaše okolí, partner, rodiče, děti, kolegové v práci nebo přátelé. Právě oni by vám měli nabídnout pomocnou ruku, a pokud to neudělají sami od sebe, o pomoc je poproste.

Spojte příjemné s užitečným

Toužíte po odpočinku v přírodě nebo byste ráda pro změnu vytvořila něco, co není k snědku? Vyjeďte třeba s rodinou na výlet na kole nebo si užijte procházku v lese. Využijte třeba cvičení s kočárkem, zúčastněte se tvořivých dílniček nebo se společně vydejte někam za kulturou.

V dnešní době je spousta možností, jak zajímavě trávit čas společně s rodinou.

Závěr

To hlavní si v závěru zopakujeme – prvním krokem k návratu ke spokojenému životu je uvědomit si, že něco není v pořádku!

Pokud máte pocit, že situaci nezvládáte a nenacházíte podporu ani u svých blízkých, vyhledejte pomoc psychologa. Jde přece o to nejdůležitější, o vás!

Nemějte k sobě nerealistická očekávání a buďte zase strůjcem svých aktivit!

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG