Fytoestrogeny - vše co byste o nich měli vědět | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

Fytoestrogeny - vše co byste o nich měli vědět

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
Fytoestrogeny - vše co byste o nich měli vědět

Osnova:
Estrogeny a fytoestrogeny
Účinky fytoestrogenů
Dělení fytoestrogenů
Jak do těla fytoestrogeny dostat
Fytoestrogeny a menopauza
Toxické účinky fytoestrogenů
Závěr

Fytoestrogeny jsou látky rostlinného původu, jejichž struktura a také velikost molekuly je podobná estrogenům. Díky tomu vykazují účinky podobné ženským pohlavním hormonům a ovlivňují tak organismus. 

Do těla je získáváme prostřednictvím stravy, fytoestrogeny obsahují například luštěniny, lněné semínko, mrkev, česnek nebo brambory. Nejvíce jich ale najdeme v sóji

Jejich účinky dokazuje i to, že Asiatky, pro které je sója tradiční součástí jídelníčku, trápí potíže spojené s menopauzou výrazně méně, než ženy z jiných koutů světa. Japonci totiž ze stravy získají 20 – 50 mg fytoestrogenů denně, zatímco Evropané s běžnou skladbou jídelníčku pouze 1 mg. 

Vliv ale nemají jen na potíže spojené s přechodem, působí proti kardiovaskulárním onemocněním, rakovině prsu a prostaty, snižují hladinu cholesterolu a v neposlední řadě mají i antioxidační efekt. 

Estrogeny a fytoestrogeny

Už svůj název mají fytoestrogeny odvozen od ženských pohlavních hormonů estrogenů

Estrogeny jsou u žen v reprodukčním věku přirozeně vytvářeny vaječníky. S nástupem klimakteria ale začne činnost vaječníků postupně upadat a snižuje se i hladina tohoto hormonu. Většina žen začne pociťovat nepříjemné příznaky spojené s tímto obdobím, jako návaly horka, změny nálad, nebo třeba poruchy spánku. 

Pro zmírnění těchto příznaků je potřeba hormon doplnit. Ne každá žena ale může nebo chce podstoupit substituční hormonální terapii, a tak se nabízí možnost využít přírodních fytoestrogenů. Mírnění příznaků menopauzy ale není to jediné, co fytoestrogeny dokážou. 

Účinky fytoestrogenů

Svou funkci plní už v rostlinách, které chrání před mikroorganismy a živočišnými škůdci. Potom, co je dostaneme do těla, působí i na náš organismus. Pokud je konzumujeme v přiměřeném množství, jsou pro nás prospěšné. 

Mají pozitivní vliv na snižování hladiny cholesterolu i krevního tlaku, působí proti diabetu, ale také arteoskleróze a hypertenzi. Díky fytoestrogenům se snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob i osteoporózy.

Dokonce snižují i riziko vzniku některých druhů rakoviny, prokázán je jejich přínos u karcinomu prsu a prostaty. 

Dělení fytoestrogenů

Chemicky se fytoestrogeny dělí na několik skupin: izoflavony, prenylované flavonoidy, kumestany, lignany, stilbeny. 

Jejich hodnoty v potravinách je obtížné přesně určit, protože se mění s ohledem na období a podmínky, ve kterých surovina vyrostla. A vliv má také to, jakým způsobem byla rostlina zpracována. 

Největší skupinu fytoestrogenů tvoří izoflavony. Mají antioxidační účinky a zpomalují stárnutí. Právě izoflavony snižují množství cholesterolu v krvi a zmírňují menopauzální symptomy. 

Vyskytují se hlavně v luštěninách a jejich významným zdrojem je sója. Najdeme je ale i v máku, slunečnicových semíncích, moruších, rybízu, brokolici ale také v jeteli nebo žitě. 

Prenylované flavonoidy se také nacházejí v luštěninách a najdeme je dokonce i v pivu. Obsahují jej totiž zralé samičí šišky chmele. 

Kumestany působí ještě o něco silněji než izoflavony. Ale jen některé z nich mají účinky podobné estrogenu. Najdeme je hlavně v lučním jeteli, klíčcích sóji nebo v bobech vigna.

Lignany chrání prsní tkáně, zmírňují příznaky menopauzy a působí preventivně proti některým onkologickým onemocněním. Obsahují je například lněná semínka, luštěniny, ořechy, cereální výrobky nebo jahody.

Nejznámější ze skupiny stilbenů je resveratrol, který je obsažen ve slupkách červené vinné révy. Najdeme ho tedy ve víně či rozinkách. 

Jak do těla fytoestrogeny dostat

Jako velmi účinná možnost se samozřejmě nabízejí doplňky stravy s obsahem fytoestrogenů. Není ale problém je získat ze stravy, dnes je známo téměř 300 rostlin, které fytoestrogeny obsahují.

Malé množství těchto látek obsahují téměř všechny druhy zeleniny i ovoce, které běžně jíme. Najdeme je také v bylinách, například v červeném jeteli. 

Dopřávejte si pestrou stravu, ve které nebudou chybět luštěniny, ořechy, semínka i celozrnné výrobky. Výborným zdrojem fytoestrogenů je například lněné semínko, které navíc chrání srdce. 

Pokud chcete zvýšit příjem fytoestrogenů, rozhodně nezapomínejte na sóju! Nejvíce jich najdeme ve fermentovaných sójových výrobcích, sójovém mase a v sójové mouce. Klasické sójové výrobky, jako je tofu, tempech nebo sojové mléko, obsahují asi 30 až 40 mg fytoestrogenů v jediné porci. 

Fytoestrogeny a menopauza

Až 80 % žen v menopauze trápí nepříjemné projevy takzvaného klimakterického syndromu, který je navozený nedostatkem estrogenu. Při jeho léčbě je účinná změna životního stylu, jako je pravidelné cvičení, vyvážená strava, vyhýbání se některým problematickým jídlům, alkoholu nebo třeba tabáku. 

Účinná je také hormonální substituční terapie, která má ovšem své „ale“ v podobě zvýšeného rizika karcinomu prsu a kardiovaskulárních chorob. A jako alternativa při léčbě klimakterického syndromu se využívají právě fytoestrogeny.

U žen v menopauze je vyšší riziko vzniku osteoporózy a i tady mají fytoestroegeny své využití. Zvyšují syntézu vitamínu D, ukládání vápníku do kostí a zároveň snižují odbourávání kostní tkáně. 

Snížení hladiny estrogenů v období menopauzy může mít za následek vysychání kůže, snížení její elasticity a následnou tvorbu vrásek. Fytoestrogeny, konkrétně Isoflavony, výrazně zlepšují prokrvení kůže a její hydrataci díky zvýšené tvorbě kyseliny hyaluronové. Pozitivní vliv mohou mít dokonce i na růst vlasů. 

Toxické účinky fytoestrogenů

Účinky fytoestrogenů na organismus se liší podle toho, zda se jedná o muže, nebo ženy a u žen záleží na tom, jestli jsou stále v reprodukčním věku, nebo již po menopauze. 

S fytoestrogeny je to stejné jako třeba s kofeinem – má pro naše tělo řadu výhod, ale také nevýhod. Hlavně se sojovými potravinami, které mají fytoestrogenů nejvíce, by to neměli přehánět muži, protože její nadbytek může způsobit zvětšení prsou nebo snížení počtu spermií. 

Pozor by si měly dát i ženy, které se léčí se štítnou žlázou. Sója obsahuje také některé přírodně toxické látky, které nesvědčí dětem a ženám, které jsou těhotné nebo kojí. 

Rozhodně ale není na místě nějaká panika, řiďte se heslem všeho s mírou a využijte všechny výhody, které fytoestrogeny přinášejí. 

Závěr

Fytoestrogeny mají spoustu benefitů, a to hlavně pro ženy v menopauze. Zajímat by měly ale i ženy s nepravidelnou nebo bolestivou menstruací. Tím, že napomáhají udržovat hormonální rovnováhu, přispívají k hladkému a pravidelnému průběhu celého cyklu.  

To by ale neměly být jediné důvody, proč si pravidelně dopřávat potraviny, které fytoestrogeny obsahují. Ty jsou totiž také zdrojem kvalitních bílkovin, tuků, minerálních látek, vlákniny i vitamínů

 

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG