20 potravin pro zdravé ženy | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

20 potravin pro zdravé ženy

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
20 potravin pro zdravé ženy

Osnova:
Potraviny pro krásu
Potraviny, které je dobré jíst během menstruace
Potraviny pro zralé ženy
Potraviny, které pomohou s láskou
Závěr

Zdravá výživa by v našich životech měla hrát hlavní roli. To, co jíme, ovlivňuje nejen naši postavu, ale hlavně zdraví.

Přibližně už od 30. roku života naše tělo snižuje své energetické potřeby, což vede k tomu, že k udržení stejné hmotnosti nepotřebujeme takový energetický příjem, jako dřív.

S přibývajícím věkem je ale dobré se zaměřit nejen na to, kolik toho sníme, ale také na to, co jíme. Je také vhodné vyzkoušet potraviny, které pomohou s překonáním některých potíží. Třeba těch spojených s přechodem nebo některými nemocemi.

Základní pravidlo ale mají všechny věkové kategorie společné – základem jídelníčku by měla být pestrost a vyváženost! U obou pohlaví, v každém věku.

Potraviny pro krásu

Která žena by nechtěla být krásná? Roztřepené vlasy, lámající se nehty a suchá pleť na kráse nepřidají nikomu. Co konzumovat, aby se tento scénář nenaplnil?

1. Pivo

Proč nezačít malým hříchem, který ale v rozumné míře neznamená žádnou tragédii. Pivní kvasnice jsou bohaté na vitamín H, který podporuje zdraví vlasů, nehtů i pleti! Pivo můžete vyzkoušet také jinak, než vnitřně. Smíchejte ho s citrónovou šťávou a promasírujte si s vzniklou směsí vlasy. Docílíte světlejšího odstínu.

2. Tučné mořské ryby

Losos, makrela nebo třeba sleď. Všechny tyto mořské potvůrky jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Jestli trpíte suchou pokožkou, je možné, že vám právě omega-3 pomohou. Omega-3 spolu se zinkem, který v rybách také najdeme, pomáhají proti zánětlivým procesům v kůži. Vitamín E je zase nezbytný pro ochranu pokožky před volnými radikály. Navíc jsou mořské ryby výborným zdrojem bílkovin, selenu i vitamínů skupiny B a vitamínu D3, které působí příznivě na růst a sílu vlasů.

3. Vejce

Jsou bohatým zdrojem nejen bílkovin, ale také biotinu, zinku, selenu, vitamínů a dalších živin. Právě nedostatek bílkovin ve stravě může být příčinou vypadávání vlasů. Vlasové folikuly jsou totiž tvořeny převážně bílkovinami. Biotin, který ve vejcích také najdeme, je nezbytný pro produkci keratinu. Stejně jako pivo, i vajíčka se dají dobře využít jako vlasová maska. Smíchejte je s olejem z vlašských ořechů a docílíte většího lesku.

4. Brokolice

Brokolice je skvělou potravinou pro zdravou pleť. Obsahuje spoustu vitamínů, minerálů a karotenoidů, které jsou pro zdraví pokožky důležité. Navíc v ní najdeme také sulforafan, látku, která pomáhá předcházet rakovině kůže a chrání pokožku před spálením.

5. Jáhly

Konzumace jáhlů je prospěšná pro vlasy, nehty a dokonce i zuby. Obsahují kyselinu linolovou, vitamin E, fluor a provitamin A.

6. Rajčata

Rajčata jsou nejen plné vitamínu C, ale také karotenoidů, které chrání pokožku před sluncem a zmírňují tvorbu vrásek. Jejich absorpci zvyšuje tuk, rajčata proto jezte vždy třeba s olivovým olejem nebo sýrem. V rajčatech najdeme také draslík, který odvádí vodu z těla a zabraňuje tvorbě celulitidy.

Potraviny, které je dobré jíst během menstruace

Právě během menstruace by ženy měly svá těla hýčkat a dopřát si dostatek vitamínů. Ale třeba i něco na zub.

7. Čokoláda

Možná i vás honí během vašich dnů mlsná. Kvalitní vysokoprocentní čokoládu si můžete s klidným svědomím dopřát. Obsahuje hořčík, fosfor i měď a je proto dobrým pomocníkem při chudokrevnosti během periody. Hořčík navíc podle některých studií pomáhá utišit menstruační bolesti.

8. Vepřová játra

Možná nepatří k nejoblíbenějším jídlům, obsahují ale spoustu železa, o které naše tělo během menstruace přichází.

9. Zázvor

Čerstvý, v podobě prášku nebo třeba v čaji. Na potíže spojené s menstruací bude nejlépe působit, když jej budete konzumovat už jeden až dva dny před začátkem periody. Tlumí bolesti a působí proti nadýmání.

Potraviny pro zralé ženy

Na prahu padesátky se ženy potýkají s menopauzou a většina z nich bohužel i s jejími nepříjemnými průvodními projevy. Jsou potraviny, kterým by se zralé ženy rozhodně neměly vyhýbat!

10. Sója

Obsahuje izoflavony a fytoestrogeny, které v těle působí podobně jako lidské hormony. Do jisté míry dokážou suplovat jejich funkci a zmírnit tak pokles ženských pohlavních hormonů, ke kterému během menopauzy dochází. Přispívají tak k hormonální rovnováze a tím pomáhají bojovat s průvodními projevy menopauzy.

11. Ryby a drůbeží maso

Maso obsahuje bílkoviny, železo i vitamíny. Je důležité pro zdraví kostí, správnou krvetvorbu i mozkovou činnost. Místo hovězího steaku nebo vepřa knedla zela si raději dejte rybu nebo drůbeží maso. Pravidelnou konzumací libového masa pomůžete tělu s prevencí osteoporózy, chudokrevnosti i Alzheimerovy choroby.

12. Celozrnné obiloviny

Celozrnné pečivo, těstoviny nebo tmavá rýže sice nevypadají tak hezky a nadýchaně jako ty klasické, skrývají v sobě ale spoustu zdraví prospěšné vlákniny. Vláknina pomáhá udržet hladinu cukru v krvi a také pomáhá zajišťovat hormonální rovnováhu. Působí hlavně na estrogeny ve střevech, což zajistí, že jsou reabsorbovány do krevního oběhu.

13. Oříšky

Lískové, vlašské, para, kešu nebo třeba mandle. Všechny mají vysoký obsah hořčíku, který tělo během menopauzy potřebuje jako sůl! Pomáhá totiž proti nespavosti, úzkostem, změnám nálad i depresím. Zároveň také posiluje kosti.

Potraviny pro lepší trávení

Stres, jídlo jen tak na rychlo do ruky, nedostatek pohybu i času sama pro sebe. Pro dnešní ženy nic neobvyklého. Takový způsob života ale způsobuje problémy se zažíváním. Pravidelná a včasná očista střeva podporuje zdraví a dlouhý věk! Které potraviny s ní pomohou? Hlavně ty, které obsahují spoustu vlákniny!

14. Lněné semínko

Tato malinká semínka jsou známá právě pro svůj jedinečný obsah vlákniny. Obsahují totiž jak její rozpustnou, tak i nerozpustnou formu. Bohužel jsou dnes běžně k dostání hlavně holá semínka bez slupek, ve kterých je právě vlákniny nejvíce. Ideální je proto konzumovat lněná semínka pomletá i se slupkami.

15. Sušené ovoce

Oproti čerstvému ovoci obsahuje to sušené až třiapůlkrát více vlákniny. Třeba rozinky příznivě ovlivňují hladinu cukru v krvi, snižují krevní tlak a cholesterol a omezují zánětlivé procesy. Sušené švestky jsou výborným pomocníkem proti zácpě. Meruňky zase podporují zdraví srdce. Zároveň jsou všechny druhy sušeného ovoce skvělým zdrojem vlákniny.

16. Jablka

Jablka, jeden z nejsnadněji dostupných a zároveň nejzdravějších druhů ovoce. Jablečný pektin je rozpustná vláknina, která váže těžké kovy a usnadňuje trávení, detoxikuje organismus, snižuje cholesterol a pomáhá tak proti srdečně-cévním onemocněním.

17. Čočka

Brání vzniku chudokrevnosti, snižuje cholesterol a usnadňuje trávení. Má vysoký obsah kyseliny listové, která je důležitá pro nastávající maminky. Ve 100 g vařené čočky najdeme téměř 8 g vlákniny! Navíc má spoustu bílkovin, vitamínů i železa. Aby se železo z čočky mohlo vstřebat, je vhodné konzumaci doplnit vitamínem C, který v čočce není obsažen.

Potraviny, které pomohou s láskou

Nepodělíme se s vámi o recept na nápoj lásky, ale poradíme, které potraviny zvyšují touhu a zlepšují sexuální život. Ostatně i to je pro fyzické i psychické zdraví každé ženy důležité.

18. Jahody

Jahody fungují jako afrodiziakum pro muže i ženy. Jejich semínka obsahují zinek, nejdůležitější minerál ovlivňující sexuální výkonnost. Jahody navíc podporují krevní oběh v pohlavních orgánech a navíc působí antibakteriálně.

19. Chilli

Kouzlo chilli papriček spočívá v látce zvané kapsaicin. Způsobuje jejich pálivou chuť, ale také zvyšuje srdeční tep, rozšiřuje cévy a tělu dodává hormon štěstí endorfin. Zralé ženy by se ale na pálivá jídla měly dát pozor – podporují totiž návaly horka i noční pocení.

20. Celer

Cele je bohatý na vitamin B a éterické oleje, které podporují pocity rozkoše.

Závěr

Tento článek by se měl spíše jmenovat 20+1 potravin pro zdravé ženy. Náš poslední tip totiž není potravina, ale pro její důležitost ji nejde nezmínit! Řeč je o vodě. Pitný režim je nesmírně důležitý! Dostatek vody pomůže tělu zbavit se toxinů, snižuje pocit hladu a zahání chutě. Čím jsme starší, tím menší pocit žízně máme. A proto je důležité právě na pitný režim myslet po celý den.

 

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG