12 potravin, které mohou přirozeně zvýšit hladinu estsrogenu | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

12 potravin, které mohou přirozeně zvýšit hladinu estsrogenu

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
12 potravin, které mohou přirozeně zvýšit hladinu estsrogenu

Osnova:
Hlavní funkce estrogenu
Jak poznat nedostatek estrogenu?
Potraviny, které mohou přirozeně zvýšit hladinu estrogenu
1. Hrách
2. Sója
3. Tofu
4. Lněná semínka
5. Mléko a mléčné výrobky
6. Ořechy
7. Máta
8. Andělika lékařská
9. Kokosový olej
10. Losos
11. Batáty, hnědá rýže, quinoa
12. Chia semínka
Závěr

Estrogen je základním ženským pohlavním hormonem, k jehož přirozenému úbytku dochází v období menopauzy. S jeho nedostatkem se tak během života bude potýkat každá žena.

S tímto problémem se ale mohou setkat i mladší ženy. Pro to, aby naše tělo fungovalo, jak má, musí být hladina estrogenu vyvážená. Nesmíme ho tak mít příliš mnoho, nebo málo.

Hlavní funkce estrogenu

Estrogen zajišťuje funkčnost reprodukčního systému, pravidelný menstruační cyklus, ovulaci, vývoj děložní sliznice i vývoj ženských sekundárních pohlavních znaků (růst prsou, boků a ochlupení). Je nezbytný během těhotenství a zajišťuje ochranu cév a kostí.

Zrychluje metabolismus a ovlivňuje naše sexuální libido.

Optimální hladina estrogenu v ženské krvi je 43 – 180 pg/ml. Zjistit, jakou máte hladinu estrogenu, může lékař odebráním krve a následným laboratorním vyšetřením hladiny hormonů.

Jak poznat nedostatek estrogenu?

Trpíte vaginální suchostí, nepravidelnou menstruací nebo častými infekcemi močových cest? Často máte špatnou náladu a na sex nemáte ani pomyšlení? Možná, že je hladina estrogenu ve vašem těle příliš nízká.

Ženy s jeho nedostatkem mohou pozorovat také zmenšení ňader, ochlupení v oblasti tváře, návaly horka, zhoršení stavu pleti nebo problémy s pamětí.

Typickým obdobím, kdy k úbytku estrogenu v těle dochází přirozeně, je menopauza. Problém ale mohou mít i mladší ročníky, u kterých se nedostatek hormonu může projevit potížemi s otěhotněním nebo dokonce vymizením menstruace.

Potraviny, které mohou přirozeně zvýšit hladinu estrogenu

Hodnoty estrogenu se dají stabilizovat pomocí potravin, které obsahují takzvané fytoestrogeny. Jedná se o rostlinné látky podobné estrogenu, a právě proto dokážou ovlivnit jeho množství. Nalezneme je v lécích, potravinových doplňcích, ale také v potravinách. Ve kterých?

1. Hrách

Tato často opomíjená luštěnina obsahuje nejen zmíněné fytoestrogeny, ale také hořčík, železo, draslík, vlákninu i bílkoviny. Dokáže také pomoci tělu posílit imunitu, zpevnit kosti, regulovat cholesterol a dokonce zpomalit stárnutí. Pokud chcete zvýšit hladinu estrogenu ve vašem těle, neomezujte se pouze na hrách, ale zařaďte do svého jídelníčku všechny luštěniny.

2. Sója

V sóji najdeme biologicky aktivní látky, které pomáhají udržet hormonální rovnováhu v těle. Má totiž vysoký podíl již zmíněných fytoestrogenů. Sója je také významným zdrojem rostlinných bílkovin, pro které si ji oblíbili především vegetariáni a vegani.

3. Tofu

Tofu je vyrobeno ze sójového mléka, a právě proto se i o něm musíme zmínit. Navíc je výborným zdrojem vápníku, omega-3 mastných kyselin, vitamínu B i železa.

4. Lněná semínka

Lněná semínka a výrobky z nich obsahují nejen fytoestrogeny a omega-3 mastné kyseliny, ale také látky zvané lignany, které mají účinek srovnatelný se sójou. Tato malinká semínka se dokonce řadí mezi tzv. superpotraviny.

5. Mléko a mléčné výrobky

Kravské mléko má vysokou hladinu přírodních estrogenů, a to nejen z důvodu používání sóji při krmení krav. Mléčné výrobky obsahují vlákninu, jsou zdravé a chutné, ale není dobré to s nimi přehánět.

6. Ořechy

Další z potravin, které obsahují rostlinné estrogeny ve větším množství, jsou oříšky. Nejvíce jich najdeme ve vlašských ořeších, pistáciích a arašídech. Ořechy jsou také bohaté na zdravé tuky a minerály, které podporují plodnost.

7. Máta

Máta není jen příjemným osvěžením v horkých dnech, ale také působí na hladinu estrogenu v těle. Máta, ať už čerstvá, ve formě čaje nebo sušená jako koření má negativní účinky na testosteron a snižuje jeho hladinu v organismu.

8. Andělika lékařská

Další bylinkou, která pomáhá zvýšit hladinu estrogenu, je andělika lékařská. Tato léčivka je nezaměnitelná pro své silné aroma. Využívá se také při potížích s trávením a nadýmáním, umí také uvolnit dýchací cesty.

9. Kokosový olej

Řadí se mezi takzvané zdravé oleje, obsahuje antibakteriální a protizánětlivé složky a dokáže dodat okamžitou energii. Nás ale zajímá hlavně proto, že obsahuje všechny nezbytné prvky pro správnou produkci hormonů. Lze jej použít do vaření a je vhodný i při smažení, je totiž stabilní i při vysokých teplotách, což znamená, že si i při smažení dokáže uchovat všechny své dobré vlastnosti.

10. Losos

Omega-3 mastné kyseliny, na které je losos bohatý, jsou nezbytné pro zachování hormonální rovnováhy a tělo si je samo nedokáže vyrobit. Navíc omega-3 mastné kyseliny podporují mozkovou činnost, růst i vývoj a mají protizánětlivé účinky.

11. Batáty, hnědá rýže, quinoa

Jsou to potraviny, které v našich končinách nejsou příliš běžné, což je škoda. Řadí se totiž ke komplexním sacharidům, které umí dodávat energii a zároveň příliš nezvyšovat hladinu cukru.

12. Chia semínka

Malinká tmavá semínka, která se dají přidat snad úplně do všeho, co konzumujeme. Jsou bezlepková a mají vysoký podíl omega-3 mastných kyselin a vlákniny. Stabilizují hladinu cukru v krvi a snižují cholesterol i krevní tlak.

Závěr

Je důležité uvědomit si, že vše, co jíme, má na hormony obrovský vliv. Pro hormonální rovnováhu jsou nezbytné zejména tuky, které pomáhají s produkcí hormonů.

Pokud se potýkáte s nedostatkem estrogenu, nebo už menopauza klepe u vašich dveří, zařaďte do svého jídelníčku luštěniny, sójové výrobky, semínka, zdravé oleje, oříšky i další potraviny obsahující fytoestrogeny.

Pomůžete tak svému tělu, aby se mohlo lépe vyrovnat se ztrátou hormonů.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG