10 způsobů, jak po třicítce zrychlit metabolismus | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

10 způsobů, jak po třicítce zrychlit metabolismus

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
10 způsobů, jak po třicítce zrychlit metabolismus

Dobře fungující metabolismus je snem každého, kdo touží žít a vypadat zdravě. Platí jednoduchá rovnice: čím intenzivnější metabolismus, tím menší sklon k nadváze.

Kolem dvacátého roku života je metabolismus nastartován, spaluje nejrychleji v celém životě. U každého jedince je to individuální, ale kolem 25. roku začne rychlost spalování klesat a je třeba si s nadcházející třicítkou uvědomit, že v tomto ohledu už to nebude tak jednoduché, jako před deseti lety.

Ženám se může zdát malinko nespravedlivý fakt, že mužský metabolismus je rychlejší. Proto mužské tělo spotřebuje a spálí více kalorií než ženské.

Co dělat, abychom náš metabolismus znovu nastartovaly a díky tomu se cítily i vypadaly lépe?

1. Cvičte! Zvýšíte tak objem svalové hmoty

Náš metabolismus je závislý na objemu svalové hmoty, a proto platí, že čím více svalové hmoty máme, tím rychleji spalujeme.

Právě svalové hmoty ale začíná po třicítce ubývat, a to o 3 až 5 % za 10 let. Pokud tedy nejste aktivní a pravidelně necvičíte.

Pro nárůst svalové hmoty je ideální kombinace intenzivního tréninku s posilováním. Jestli jste ale zatím příliš nesportovaly, nemusíte hned do posilovny. Začněte s jakýmkoliv pohybem, hlavně aby vás bavil a zůstali jste u něj. Časem ale je cvičení potřeba trochu změnit a více se zaměřit na posilování a tím i budování svalové hmoty.

Čím víc svalové hmoty budete mít, tím více energie bude tělo spalovat, i když se zrovna nehýbete.

2. Sledujte podíl cukru

S přibývajícím věkem se ženy často snaží dodržovat zdravý jídelníček. K nastartování metabolismu to ale nestačí. Zaměřte se na podíl cukru ve stravě. Naše tělo totiž v určitém věku začíná méně efektivně využívat hlavní zdroj energie, glukózu.

Když glukózu nevyužijí buňky, tělo ji začne ukládat do tukových zásob. Zkuste vyměnit cukr za kvalitní sacharidy.

Nezapomínejte ani na bílkoviny, zeleninu a jídla bohatá na fytoestrogeny. Ty totiž zmírňují příznaky klimakteria. Najdeme je třeba v pohance, jáhlech nebo celozrnné rýži.

3. Zapomeňte na drastické diety

Jsou sice moderní a slibují rychlý a zaručený efekt, dokážou ale spíše uškodit. Jednostranné diety totiž vedou ke ztrátě svalové hmoty, na váze asi sice uberete, nebude to mít ale dlouhé trvání. Navíc hladovění zpomaluje metabolismus. A přesně tohle přeci nechceme!

4. Udělejte si na jídlo čas

Problém dnešní doby, jíme nepravidelně a neuděláme si na jídlo pořádně čas. Snídáme cestou do práce, obědváme u počítače, na pokrm se nesoustředíme. Tělo se tak ale pořádně nezasytí a sami ztrácíme přehled o tom, kolik jsme toho vlastně snědli.

Jezte tak, jak vám tom vyhovuje, ale dejte vašemu stravování pravidelnost a čas – jídlo by ve chvíli, kdy jej konzumujete, mělo být vaší hlavní činností.

5. Losos, olivový olej, hořčice nebo skořice – zkuste to s nimi

Nejen, že losos patří k velmi chutným rybám, obsahuje dostatek „dobrých“ tuků a má protizánětlivé účinky. Také prospívá štítné žláze a pomáhá tak předcházet přibírání na váze, které je spojeno s její hypofunkcí. Navíc omega-3 mastné kyseliny, které obsahuje, signalizují játrům, že mají spalovat rychleji a zrychlují tak metabolismus.

Další vhodnou surovinou je olivový olej, který je zdravější než ostatní rostlinné oleje, které běžně používáme. Povzbuzuje trávení a pomáhá tak našemu metabolismu. Nejlépe uděláte, když budete používat extra panenský.

Pouhá čajová lžička hořčičného semínka umí zrychlit metabolismus až o 25 % po dobu několika hodin po jídle. Hořčice tak není jen chutným doplňkem jídla, ale také pomocníkem k nastartování metabolismu.

Skořice zase posiluje metabolismus, detoxikuje organismus a napomáhá očistě střev. A nejen to, usnadňuje spalování cukrů, snižuje jejich hladinu v krvi, působí jako antioxidant, urychluje štěpení tuků a snižuje cholesterol.

6. Moc v ložnici netopte

Je prokázáno, že nižší teploty přispívají ke změnám v tukové tkáni. Chladný vzduch stimuluje produkci užitečného hnědého tuku, který pomáhá organismu zahřát se na úkor tuku bílého, který může vést k obezitě.

Tento proces je nejefektivnější v době, kdy spíme. Proto zejména v ložnici udržujte spíše chladnější klima.

7. Nezapomínejte na pitný režim

Není tajemstvím, že dostatek vody zrychluje metabolismus. A nejen vody – k rychlejšímu spalování tuků přispívá zelený čaj. Obsahuje totiž antioxidanty, které pomáhají játrům přeměňovat tukové zásoby na energii.

Překvapivé účinky přináší také zelený japonský práškový čaj matcha. Jeho pravidelné pití snižuje vysoký cholesterol a zrychluje metabolismus. Uvádí se, že až o 40 %.

8. Pozor na dietní limonády

Ochucené limonády s označením „light“ nemusí být vždy výhrou v boji s kily navíc. Provedené studie naznačují, že lepší volbou mohou být v tomto směru dokonce limonády slazené přímo cukrem.

Nápoje s umělými sladidly totiž dokážou časem změnit způsob reakce těla na cukr a výsledkem může být větší chuť k jídlu a tloustnutí.

Nejjistější je sladké nápoje, ať už slazené umělými sladidly nebo přímo cukrem, vynechat úplně.

9. Vyspěte se do růžova

Nedostatek spánku dokáže zamávat s celým metabolismem. Zpomaluje ho a zároveň dlouhodobě zvyšuje chuť k jídlu.

Pokud se pořádně nevyspíme, zvýšíme v těle hladinu stresového hormonu kortizolu, který jej navádí k tomu, aby si ukládalo větší tukové zásoby.

Proto bývá únava z nevyspání spojena s vysokým apetitem. A lidé, kteří trpí nespavostí, pak často mívají problémy s nadváhou.

10. Nekoukejte před spaním do mobilu

Podle oborníků LED zářivky v displejích mobilů nebo třeba tabletů brání produkci spánkového hormonu melatoninu. A jeho nedostatek zase přispívá k zpomalování metabolismu.

Vrchol tvorby melatoninu nastává kolem jedenácté večer, proto je dobré usínat ještě před touto hodinou.

Závěr

Zacvičte si, zaměřte se v jídelníčku na správné potraviny, dobře se vyspěte, příliš doma netopte a hlavně se nezapomínejte smát!

Hodina smíchu, třeba u dobré komedie, spotřebuje stejné množství energie, jako hodina rychlé chůze! Hodinový silný smích prý dokáže spálit až 120 kilokalorií. A má i další výhody – když se smějeme, posilujeme svalstvo na břiše i metabolismus.

Smích tak může být vaším prvním a zároveň nejpříjemnějším krokem k rychlejšímu metabolismu a štíhlé linii.

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG