10 prospěšných důvodů, proč začít běhat ještě dnes | FEMINUS - přírodní doplněk stravy pro ženy

10 prospěšných důvodů, proč začít běhat ještě dnes

Martina Sznapková Martina Sznapková — 
10 prospěšných důvodů, proč začít běhat ještě dnes

Osnova:
1. Zlepšíte svou fyzickou kondici
2. Díky běhání budete zdravější
3. Budete mít krásnější postavu
4. Běhání zlepšuje spánek
5. Běh odbourává stres a přináší radost
6. Běhání je nejdostupnější sport
7. Běhat se dá kdekoliv a kdykoliv
8. Běh je přirozený pohyb
9. Zlepšíte trávení
10. Získáte čas sami pro sebe

Proč běhá váš vysportovaný šéf, vaše kamarádka nebo třeba váš postarší soused? Jistě máte ve svém okolí nejednoho běžce. Kdybyste jim tuto otázku položili, pravděpodobně by odpověděl každý úplně jinak. Přitom se věnují stejnému sportu.

Existuje totiž nespočet důvodů, proč začít běhat! My si představíme 10 nejdůležitějších z nich.

1. Zlepšíte svou fyzickou kondici

Lapáte po dechu, i když jen dobíháte pár metrů na autobus? Není divu, že při představě několikakilometrového běhu vás odhodlání začít běhat rychle opouští.

Pokud začnete běhat pravidelně, vaše tělo si na tuto aktivitu postupně zvykne a budete zvládat delší vzdálenosti v rychlejším tempu. Samozřejmě je třeba začít pěkně zlehka a nečekat zázraky. Zátěž zvyšujte postupně. Pro začátek bohatě postačí takzvaný indiánský běh – střídání běhu a rychlé chůze.

Běh je nejúčinnější tréninkovou formou pro srdce a celý oběhový systém! Věnujte mu půlhodinu třikrát až čtyřikrát týdně a zanedlouho se můžete pyšnit nadprůměrnou kondicí.

2. Díky běhání budete zdravější

Všechny aerobní sporty, mezi které se běh také řadí, posilují srdce, zlepšují funkci plic i krevního oběhu.

Běh snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění a zvyšuje odolnost organismu. Díky pohybu na čerstvém vzduchu také zlepšuje naši obranyschopnost. Pravidelný běh se může projevit například snížením krevního tlaku i rizika, že proděláte infarkt. Pohybem totiž trénujeme celé tělo, včetně srdečního svalu.

Pokud se rozhodnete běhat pravidelně, můžete díky tomu snížit i délku nemocí, a to až o dva dny. Obranyschopnost organismu souvisí s fyzickou kondicí a tak má běh vliv i na imunitní systém. Nesmíte se ale příliš přetěžovat, v takovém případě totiž může dojít k oslabení organismu.

3. Budete mít krásnější postavu

Většina žen začne s běháním s vidinou štíhlé postavy. A pokud vydrží, pravděpodobně jí dosáhnou. Běh je aktivita prováděná ve střední intenzitě, delším časovém horizontu a se zvýšenou tepovou frekvencí. Díky tomu je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak spalovat tuk.

To, kolik kalorií během spálíte, závisí na mnoha faktorech, mezi které patří věk, délka a rychlost běhu, náročnost terénu nebo hmotnost.

Při běhu se tělo nastartuje a nejúčinněji spaluje až po běhání, když už si doma v klidu lehnete na gauč.

Bonus je, že při pravidelném běhání budete také zdravěji jíst. Jen si zkuste dát třeba vepřo knedlo zelo a za hodinu vyběhnout.

4. Běhání zlepšuje spánek

Počítáte večer co večer ovečky a stejně se vám nedaří usnout? Často se budíte a trápí vás nekvalitní spánek? Možná potřebujete unavit nejen mysl, ale také tělo.

Určitě ale neběhejte těsně před tím, než půjdete spát. Při běhu se totiž zvýší tělesná teplota, což pro organismus znamená, že má být vzhůru. Teplota začíná klesat po 30 až 90 minutách, až poté se začínáme cítit unavení.

Běhat pouze v odpoledních hodinách ale není nutné. Podle vědců na denní době, kdy běháme, nezáleží a stejně má tato aktivita na noční spánek pozitivní vliv.

5. Běh odbourává stres a přináší radost

Naše tělo vyplavuje při fyzické aktivitě endorfin, hormon štěstí. Přináší uvolnění, radost a čistou mysl. Běh je vynikajícím antistresovým prostředkem, který může směle konkurovat nejrůznějším pilulkám.

Díky běhu se v těle snižuje hladina stresu a redukuje zejména stres dlouhodobý.

Po tom, co se proběhnete na čerstvém vzduchu a ze slunce načerpáte vitamín D (který má na psychickou pohodu nezanedbatelný vliv) zapomenete na problémy a domů doběhnete s čistou hlavou a otevřenou myslí. A dokonce budete mít více energie pro další aktivity.

6. Běhání je nejdostupnější sport

Ve fitku zaplatíte poměrně drahý vstup, na tenis potřebujete parťáka, k bazénu se třeba musíte dopravit přes půl města. K běhání vám stačí tenisky a třeba staré tepláky. Je to levná aktivita, která začíná ve chvíli, kdy za sebou zabouchnete dveře.

Běhat můžete sami stejně dobře jako ve skupině, neplatíte žádné členství, nemusíte se objednávat na lekce.

Jedinou vstupní investicí by měla být kvalitní obuv a sportovní oblečení. Ani to ale nepotřebujete hned k prvnímu výběhu. Obejdete se i bez GPS hodinek nebo hrudního pásu, který zaznamenává tep. Jestli vás běhání chytne, třeba si i k těmto moderním vymoženostem dopracujete. Rozhodně ale nejsou nutností.

7. Běhat se dá kdekoliv a kdykoliv

Běh je aktivita, které se můžete věnovat kdykoli a kdekoli. Třeba na služební cestě nebo dovolené. Jste ranní ptáče? Běhejte ráno před prací. Odvádíte odpoledne potomka na kroužek a tam na něj hodinu čekáte? Co si místo toho zaběhat v okolí?

Vhodných tras je spousta a běhat se dá úplně všude. Nepotřebujete k tomu park nebo les. Další výhodou je to, že při běhání prozkoumáte okolí a objevíte zajímavá místa.

8. Běh je přirozený pohyb

I když si tak možná nepřipadáte, jako lidé jsme jako jedni z mála živočichů od přírody uzpůsobeni k vytrvalostnímu běhu.

Pohodlným životem jsme zlenivěli, ale stále máme výborný ochlazovací systém potních žláz, krátké prsty u nohou, vhodné postavení palce, flexibilní šlachy a vazy, vyšší pas i úzký hrudník. To vše vytváří ideální předpoklady k běhu. Klus je pro lidské tělo dokonce méně únavný než rychlá chůze.

9. Zlepšíte trávení

Díky tomu, že při běhu intenzivně rozhýbe celé tělo, dochází k podpoře přirozené peristaltiky střev. Zlepšuje se tak trávení potravy ve střevech.

Už jsme se zmínili o tom, že není dobré jíst před tím, než se vydáte běhat těžká a vydatná jídla. Jak tedy před běháním jíst? Dejte si lehčí svačinu, hodinu počkejte a pak vyběhněte. Pořádné jídlo si dejte až po návratu domů. Pak bude vaše tělo také lépe spalovat kalorie.

10. Získáte čas sami pro sebe

V každodenním kolotoči povinností je těžké najít si chvilku sami pro sebe. Je toho přece potřeba tolik stihnout! Dopřejte si aktivní odpočinek, který si vaše pracovité já nebude muset vyčítat.

Jsme obklopeni lidmi, sociálními sítěmi, posloucháme rádio, máme zapnutou televizi. Celý den nás někdo nebo něco obklopuje a je obtížné umět v takovém prostředí vypnout.

Běh je ale chvíle jen pro nás, čas utřídit si myšlenky, kochat se okolím, být sami a nemuset řešit potřeby druhých. Každý potřebuje trochu soukromí a někdy je potřeba před okolím doslova utéct.

Udělejte si z běhu pravidelnou chvíli, kdy budou všichni vědět, že jim nejste k dispozici. Odměníte je potom za to větší trpělivostí i pochopením.

Závěr:

Důvodů, proč začít běhat, není jen deset. Je jich nespočet! Naopak výmluvy, proč neběhat, se hledají opravdu těžko.

Běh je jedním z nejpřirozenějších pohybů, který nám přináší lepší fyzickou i psychickou kondici. Zapomeňte na nekonečný počet koleček na školním oválu. Běhejte a užívejte si přitom okolí.

Začátky asi nebudou úplně snadné, možná ale překvapíte sami sebe. Minimálně za pokus to stojí!

 

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

Zpět na BLOG